برند دایناکورد یکی از بهترین و معروف ترین برند های عرضه کننده: باند‌، میسکر و پاور‌میکسر، پاور، کنترلر‌های صدا، سیستم‌های پیج و مسیجینگ است. یکی از محصولات این برند المانی خوش نام پاور میکسر 1000-3

است که در ادامه به برسی اموزش کار با این پاورمیکسر پرداخته‎ایم.

 

مدتها است که این برند المانی خوش نام جای محصولات برند ایتالیایی مونتاربو را گرفته است به صورتی که دیگر استفاده از محصولات مونتاربو کنار گذاشته شده است و محصولات این برند المانی جایگزین محصولات برند ایتالیایی مونتاربو شده است، ناگفته نماند که محصولات این برند هم نقاط ضعف بسیاری دارند که در مقاله های بعدی به برسی نقاط ضعف محصولات این برند میپردازیم، اما با وجود همه این نقطه ضعف ها و ایرادات فعلا محصولات این برند رایج ترین محصولات در بین دیگر برند های ارائه دهنده محصولات صوتی در بازار هستند.

 

تعریف کلی پاور میکسر

اصول هر کدام از دستگاه های صوتی در آن است که  یک سری ورودی صدا را می گیرند و سپس  یک سری اعمال که می خواهیم روی صدای ورودی انجام شده و بعد صدا به خروجی ها رفته و از آن به عنوان صدای فاینال یا نهایی استفاده می شود. در واقع ما از ورودی صداها را می گیریم و با هم مخلوط و ترکیب می کنیم و در نهایت به خروجی ها می فرستیم . به ترکیب این صدا ها میکس و به دستگاه انجام دهنده آن میکسر می گویند.

پاور میکسر دایناکورد

اجزا و قسمت های مختلف پاورمیکسر های ایناکورد مدل 1000 سری 3

شرکت دایناکورد علاوه بر پاورمیکسرها که Power mate و با نام اختصاری PM شناخته می‌شوند، میکسرهای بدون پاورآمپیلی فایر هم تولید میکند که به CMS معروف هستند. این تولیدات در دو سری تولید گردیده اند:

  1. سری قدیمی دایناکورد که به سری ۲ معروف هستند.
  2. سری جدید دایناکورد که سری ۳ نام دارد.

در این مطالب در مورد این سری از دستگاه‌های دایناکور صحبت خواهیم کرد. و در ادامه به اموزش کار با پاور میکسر های سری3 مدل1000 دایناکورد میپردازیم؛ پاور میکسر های دایناکورد مدل1000 دارای ده ماژول ورودی هستند که در ادامه به برسی ماژول ها و سوییچ های مهم این پاور میکسر میپردازیم.

پاور میکسر دایناکورد

 Mic input – ورودی میکروفون

به میکسرهای دایناکورد، می‌توان انواع میکروفون‌های کندانسور و یا داینامیک را به وسیله‌ی کانکتور XLR (کانکتور های کنونی مورد استفاده در میکروفن ها) متصل نمود. در صورت استفاده از میکروفون‌های کندانسور باید منبع تغذیه فانتوم پاور که 48 ولت برق به میکروفون ارسال میکند را روشن نمود.

 

در پاورمیکسر دایناکورد مدل 1000 برای هر 6 ماژول ورودی میکروفون یک سوئیچ فانتوم پاور قرار داده شده است. دقت نمایید در صورتی که از میکروفون‌های داینامیک استفاده می‌کنید، به هیچ وجه دکمه فانتوم روشن نباشد. زیرا در صورت وجود اتصال بدنه در میکرفون، ممکن است میکروفون شما به شدت آسیب ببیند و از کار بیافتد.

 

Line Input – ورودی لاین

یک ماژول ورودی متقارن و سطح سیگنال لاین می‌باشد؛ سطح سیگنال لاین، از سیگنال میکروفون‌ها قوی‌تر و از سیگنال لوداسپیکر‌ها پایین‌تر است. به عنوان مثال خروجی انواع پخش کننده‌های صوت، مانند MP3 Player، CD Player و تلفن‌های همراه سطح خط لاین محسوب می‌گردند و شما می‌توانید برای اتصال این دستگاه‌ها به پاور میکسرتان از ورودی Line استفاده نمایید. این ورودی می‌تواند سیگنال‌هایی با شدت حداقل 40dBu و حداکثر 43dBu را پذیرا باشد.

 

چند نکته در خصوص ورودی لاین پاور میکسر های دایناکورد سری 3

شما می‌توانید برای اتصال دو میسکر یا پاور میکسر به یدگیر از ورودی لاین استفاده نمایید.

  1. برای این کار کافی است که یک کابل از یکی از میکسر ها یا پاور میکسر ها با سطح خط لاین از میکسر یا پاور میکسر اولتان به یکی از ورودی‌های لاین میکسر یا پاور میکسر دوم متصل نمایید. دقت نمایید که کابل بر روی میکسر اول، به یکی از خروجی‌های لاین مانند خروجی‌های Master متصل شود. به هیچ وجه، خروجی باندهای یکی دستگاه را به ورودی لاین یک دستگاه دیگر متصل ننمایید!
  2. وقتی به ورودی میکروفون ماژولی، میکرفون متصل است از ورودی لاین آن ماژول استفاده نکنید.

 

Insert

از این ماژول هنگامی استفاده می‌شود که اپراتور بخواد برای هر ورودی از یک وسیله کمکی، مانند کمپرسور و یا افکتور و… استفاده کند. و این ماژول کاربرد بسیار کمی دارد به همین دلیل از توضیح دادن نحوه کار ان خودداری میکنیم.

 

Gain

گین یا ضریب تقویت شدت سیگنال ورودی ماژول، (از طرف میکروفون و لاین) به وسیله ولوم چرخشی Gain تنظیم می‌گردد. افزایش ولوم گین این امکان را به شما میدهد که با تقویت بیشتر صدای ورودی از میکروفون، حساسیت میکروفون نسبت به صداهای اطراف را افزایش دهید. گاهی ممکن است به نظر برسد که این افزایش حساسیت منجر به بازتر و شفاف تر شدن صدای میکروفون می‌شود اما باید در نظر گرفت که بالابردن بیش از حد Gain احتمال وقوع فیدبک و هم چنین دیستورت شدن صدا در پیش تقویت کننده میکسر را افزایش می‌دهد.

 

گاهی برخی سخنرانان با صدای کم و فاصله زیاد از میکروفون صحبت می‌کنند، در این مواقع زیادکردن gain می‌تواند به شما در ضعف شدت صدا کمک کند. ضمن اینکه بالا بردن گین موجب زیاد شدن نسبت سیگنال به نویز نیز میگردد؛ از طرف نیز برخی مداحان هنگام خواندن با صدای بلند، میکروفون را نیز به دهانشان می‌چسبانند در این موارد بهتر است تا حد امکان Gain را کم نمایید تا از پایین آمدن کیفیت صدا جلوگیری شود.

 

روش تنظیم ولوم gain

  1. کنترلر یا همان پیچ گین و فیدر میکروفون را کاملا کم کنید.
  2. منبع صدا (میکروفون و یا پخش کننده صدا مانند موزیک پلیر‌ها و…) را به دستگاه متصل نمایید.
  3. دستگاه پخشی که به ورودی لاین متصل کرده‌اید را روشن نمایید و یا اگر میکروفون به دستگاه متصل است سعی کنید با صدای بلند تست کنید.
  4. ولوم گین را به آرامی باز کنید، تا چراغ سبز رنگ Sig در کنار فیدر ورودی روشن شود. ولوم گین را باز هم زیادتر کنید تا جایی که چراغ قرمز رنگ PK نیز روشن شود. روشن شدن چراغ PK نشان دهنده‌ی دیستورت شدن صدا در خط ورودی است. بعد از روشن شدن چراغ PK ولوم گین روی هر عددی بود به اندازه ۶dB کم کنید، این کار برای داشتن هد روم کافی در هنگام اجرای مراسم است. یعنی ممکن است مداح شما، با صدایی بالاتر از آنچه که شما دارید تست می‌کنید بخواند آن وقت ممکن است صدا دیستورت شود، برای همین ما گین را هنگام تست کمی پایین می‌آوریم. البته اگر هنگام مداحی احساس کردید که میکرووفن به خوبی صدای مداح را نمیگیرد، با در نظر گرفتن جوانب دیگر کار، ولوم گین را کمی افزایش دهید.

تنظیم ولوم ‌گین، و یا به طور کلی هر تکنیک دیگری در دستگاه دایناکورد، روش‌های متعددی دارد که ممکن است همگی آنها درست باشد. به عنوان مثال یک روش دیگر تنظیم میزان گین استفاده از سوئیچ PFL است.

 

پاور میکسر دایناکورد

همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید به جز این مواردی که گفته شد پاور میکسر های دایناکورد مدل 1000 سری 3 دارای اجزای زیر هم هستند:

  • سوئیچ LoCut
  • سوئیچ Voice Filter
  • سوئیچ PFL
  • و…

به جز این مورادی که گفته شد پاور میکسر های دایناکورد دارای چند سوییچ و ماژول دیگر برای تنظیم اکولایزر و صای بم و زیر و… هستند که در مقالات بعدی به توضیح انها میپردازیم.

3.2/5 (10 نظر)