در مقاله قبلی به اموزش بخش هایی از پاورمیکسر دایناکورد مدل 1000سری3 پرداختیم، در این مقاله میخواهیم بخش های دیگری را که فرصت نشده بود در مقاله قبلی توضیح دهیم برای شما توضیح و آموزش دهم.

اولین قسمتی که قصد توضیح ان را دارم، سوئیچ LoCut است و بعد از آن به سراغ سوئیچ Voice Filter میروم و نگاهی به اکولایزر پاورمیکسر انداخته و در اخر هم بخش هایی از این پاورمیکسر را به شما معرفی میکنم.

اکولایزر پارامتریک پاورمیکسر دایناکورد مدل3 سری

سوئیچ LoCut

کاربرد اصلی این سوییچ تضعیف فرکانس‌های زیر 80 هرتز با شیب 18dB در هر اکتاوی است. و این سوییچ دقیقا در زیر پیچ کنترل گین (Gain) قرار گرفته است. استفاده از این سوییچ موجب کمتر شدن شدت حروف انفجاری مثل «پ» میشود، معمولا وقتی مجبور هستید که فرکانس‌های پایین صدا را افزایش دهید، و یا به هر دلیلی صدای خروجی مقداری بم است، برخی حروف صدایی انفجاری می‌دهند و به اصطلاح می‌کوبند. با استفاده این سوئیچ می‌توانید تا حدی جلوی این صداهای ناخواسته را بگیرید.

 

سوئیچ Voice Filter

فعال بودن این سوئیچ در واقع نوعی اکولایزر را به صدا اعمال می‌کند که با افزایش نامتقارن فرکانس‌های بالا و پایین صدا و کاهش قسمتی از فرکانس‌های میانی موجب تمیزتر و بهتر شنیده شدن صدای خواننده می‌شود.

 

اکولایزر پارامتریک

نوع میکروفون، میکسر، پاور، نوع باندها، آکوستیک محیط، سبک جلسه و از همه مهم تر صدای مداح ممکن است به شکلی باشد که صدای خروجی از نظر جنس و لطافت، صدای مورد نظر شما نباشد و قصد تغییراتی در صدای خروجی را داشته باشید که میتوانید از اکولایزر پارامتریک پاورمیکسر های دایناکورد استفاده کنید تا بتوانید تغییرات خود را بر روی صدا اعمال کنید.

پاورمیکسر دایناکورد مدل 1000 سری 3 مانند دیگر پاورمیکسرهای دایناکورد دارای یک اکولایزر است. این اکولایزر از سه قسمت تشکیل شده است و با استفاده از ان میتوانید صدای خروجی را تا 15dB تضعیف یا تقویت نمایید.

در تصویر زیر قسمت های مختلف این اکولایزر را مشاهده میکنید:

 آموزش کار با پاورمیکسر دایناکورد ۳-۱۰۰۰ Dynacord

1- قسمت اول:

ولوم گردشی یا پیچی که می‌تواند فرکانس‌های بالا (صدای زیر) را در محدوده‌ی 8KHz تغییر دهد. کم کردن این پیچ، صدای زیر را کم کرده و افزایش آن موجب زیر تر شدن صدا می‌شود. کاهش بیش از حد این پیچ با تضعیف فرکانس‌های بالا موجب تیرگی و کدر شدن صدا می‌شود و افزایش بیش از حد این فرکانس‌ها ممکن است این احساس را ایجاد کند که صدا شفاف‌تر شده است اما ممکن است منجر به تیز شدن صدا شود و از طرفی هم احتمال فیدبک در فرکانس‌های بالا را افزایش می‌دهد.

 

2- قسمت دوم: کنترل‌کننده‌ی فرکانس‌های میانی:

این قسمت از دو پیچ تشکیل شده است، یکی پیچ فرکانس که با علامت Khz مشخص شده است و از 1. تا 8 مدرج گردیده و رنگ مشکی دارد. دیگری هم پیچ Mid که رنگ خاکستری دارد و ضریب تقویت فرکانس‌های میانی را تعیین می‌کند. در بسیاری از میکسر‌ها پیچ Mid تنها می‌تواند محدوده ی فرکانسی خاصی را افزایش یا کاهش دهد. به عنوان مثال در میکسر یاماها Mg124 پیچ Mid فقط محدوده فرکانسی 2KHz را می‌تواند تضعیف یا تقویت کند. اما میکسر دایناکورد این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید دقیقا انتخاب کنید چه فرکانسی را می‌خواهید افزایش و یا کاهش دهید. (برای این کار شما توسط پیچ مشکی رنگ که با علامت Hz مشخص شده، محدوده‌ی فرکانسی مورد نظر را انتخاب می‌کنید. این محدوده می‌تواند قسمتی از فرکانس‌های بین 100Hzتا 8Khz باشد.

پس از انتخاب فرکانس، می‌توانید توسط پیچ سوم، فرکانس انتخاب شده را حداکثر به میزان 15dB کم و یا زیاد نمایید. به عنوان مثال وقتی نیاز دارید فرکانس‌های میانی رو به پایین را کم و یا زیاد نمایید، پیچ فرکانس (مشکی رنگ) روی عدد 5. قرار دهید و سپس به کمک پیچ سوم (Mid) شدت بلندی فرکانس‌های 500Hz و فرکانس‌های مجاورش را تغییر دهید.

باید توجه داشته باشید، هر فرکانسی که توسط پیچ فرکانس انتخاب شود، هنگام کم و زیاد کردن شدت آن فرکانس، فرکانس‌های اطراف آن نیز تحت تأثیر قرار میگیرد. هر چه میزان تغییر dB بیشتر باشد، بازه‌ی فرکانس بزرگتری تحت تأثیر قرار میگیرد.

 

3- قسمت سوم، صدام بم:

قسمت سوم اکولایزر پارامتریک پاورمیکسر دایناکورد، پیچ فرکانس های بم است که با علات Lo مشخص شده است و محدوده‌ی فرکانسی 80Hz را تغییر میدهد. زیاد کردن و یا کاهش این فرکانس‌ها بم بودن صدا را تغییر می‌دهد.

 

 

پاور میکسر دایناکورد

این تصویر را در مقاله اول هم دیدید و حتما برای شما هم این سوال پیش آمده بود که کار هرکدام از سوییچ ها چیست؟ که در ادامه هر کدام از این قسمت های شماره گذاری شده توضیح داده شده اند.

 

1- بعد از اکولایزرها، FXها قرار دارند. دستگاه دایناکورد به هر خط می‌تواند دو نوع افکت متفاوت را به صورت هم زمان اعمال کند که می‌توانید به کمک پیچ های FX1 و FX2 تعیین کنید چه میزان صدا برای افکتور 1 و چه میزان صدا برای افکتور 2 ارسال شود. با باز کردن این ولوم‌ها حجم صدای ارسالی برای افکتور افزایش می‌یابد در نتیجه مقدار افکت اعمال شده به صدا نیز افزایش خواهد یافت.

 

2- پیچ‌های AUX مشخص میکند که چه میزان صدا از هر خط برای خروجی AUX Send ارسال شود. خروجی AUX یک خروجی مستقل است که می‌توانید از آن برای اتصال افکتور یا اتصال رکوردر (مخصوصا برای ضبط صدای جمعیت) و یا ضبط صدای مداح، بدون افکت استفاده نمایید. Pre و یا Pose بودن AUX توسط یک سوئیچ قابل تغییر است.

 

3- به کمک پیچ‌های MON می‌توان مشخص کرد که چه میزان صدا از هر خط برای خروجی مانیتور 1 و مانیتور 2 ارسال شود. پیچ‌های Mono به صورت Pre Fader عمل می کنند. یعنی قبل از فیدر ولوم قرار دارند و کم و زیاد کردن ولوم خط بر روی خروجی آنها تاثیر ندارد.

4- پیچ Pan صدای ورودی را به کانال‌های چپ و راست هدایت می‌کند.

 

5- هنگام روشن شدن دکمه‌ی Mute صدای ورودی قطع شده و از پخش آن جلوگیری می‌شود.

 

6- سوئیچ PFL: وقتی دکمه PFL برای خطی روشن باشد، صدای ورودی به این خط به صورت Pre Fader به خروجی مانیتور و هدفون ارسال می‌گردد. منظور از Pre fader بودن خروجی این است که این خروجی، مستقل از فیدر خط ورودی عمل میکند. یعنی اگر فیدر ورودی بسته باشد و یا حتی خط در حالت Mute باشد، شما روی هدفون صدای ورودی به آن را می‌توانید بشنوید. میزان خروجی مانیتور هنگام روشن بودن PFL وابسته به میزان Gain و اکولایزر آن خط ورودی می‌باشد.

کاربرد دیگر دکمه PFL این است که شما می‌توانید با استفاده از این سوئیچ صدای ورودی به تک تک میکروفون‌ها و خط‌ها را به کمک هدفون تست کنید، بدون آنکه نیاز باشد هنگام تست از خروجی‌های اصلی میکسر و باندهایتان استفاده کنید.

 

7- PK: چراغ قرمز رنگ PK وقتی روشن می‌شود که صدا در خط ورودی دیستورت می‌شود. روشن بودن این چراغ ربطی به بالابودن فیدر ولوم صدای خروجی خط ندارد. بلکه روشن شدن چراغ PK نشان گر زیاد بودن میزان Gain و در نتیجه ورود بیش از حد صدا به خط می باشد.

 

8- Sig: هنگامی که به هر یک از خطوط ورودی میکسر صدایی وارد میشود، بسته به میزان شدت صدا، چراغ سبز رنگ Sig نیز روشن می‌شود. این چراغ نوعی علامت است تا شما بفهمید روی کدام خط‌ها صدای ورودی دارید.

 

9- Fader: نوعی ولوم کشویی است که حجم صدای خروجی از هر خط را تنظیم می‌کند.

 

 

این ها هم بخش هایی دیگر از پاورمیکسرهای دایناکورد مدل1000 سری 3 بودند که هر کدام به صورت مختصر توضیح داده شدند، امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

3.3/5 (3 نظر)