امروزه بسیاری از مشاغل و حتی منازل از دوربین های مداربسته جهت حفظ امنیت بیشتر استفاده می کنند. دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین های  آی پی، دو نوع دوربینی هستند که شما می توانید برای این منظور استفاده نمایید. اما دوربین های مداربسته آنالوگ به علت قیمت پایین تری که دارند معمولا برای این نوع کار استفاده می شوند. دوربین مداربسته آنالوگ دارای مزایا و معایبی است که در ادامه این مقاله با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

دوربین مداربسته آنالوگ چیست؟

ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد با دوربین مداربسته آنالوگ آشنایی نداشته باشید و در هنگام خرید دوربین مداربسته این سوال برای شما پیش آید که دوربین مداربسته آنالوگ چیست و چه کاربردی دارد. دوربین های مدار بسته آنالوگ اولین نسل از دوربین های مداربسته هستند و به نوعی قدیمی ترین نوع دوربین های مداربسته به شمار می روند. دوربین مداربسته آنالوگ، نوعی وسیله الکترونیکی است که با استفاده از حسگرهای الکترونیکی که در این دستگاه تعبیه شده است، تصاویر را دریافت می کند و آنها را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می نماید. روند کار به این صورت است که آنالوگ دریافتی در دوربین به وسیله حسگرها به یک تقویت کننده ارسال می شود و به خروجی ارسال می شود.

همانگونه که می بینید این نوع دوربین ها، سیستم بسیار ساده ای دارند. این نوع دوربین ها  تصاویر دریافتی را با فرمت baseband  به دستگاه ضبط کننده دیجیتال می فرستند. برای این کار از یک کابل کواکسیال یا UDP استفاده می شود.  این تصاویر را می توانید بر روی هارددیسک ذخیره کنید تا بعدها نیز برای شما قابل دسترسی باشد. خروجی دوربین مداربسته آنالوگ، را می توانید در تلویزیون ببینید.

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

کیفیت تصاویر دوربین مداربسته آنالوگ

بدون شک کیفیت تصاویر این نوع دوربین ها، تابعی از امواج آنالوگ است. البته امواج آنالوگ همیشه در معرض نویز قرار دارند. به همین دلیل در انتخاب نوع کابل ها و تجهیزات این نوع دوربین ها باید به کیفیت آنها توجه کنید زیرا در تصاویر خروجی دوربین تاثیر بسزایی دارند. رزولوشن این نوع دوربین را با تیوی لاین نشان می دهند. تیوی لاین یکی از استانداردهای رایج برای نشان دادن رزولوشن در سیستم های تلویزیونی آنالوگ است. این استاندارد از خط های عمودی قابل تفکیک برای کیفیت تصویر استفاده می کند. ماکزیمم تیوی لاین برای دوربین مداربسته آنالوگ، 720 TVL است.

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

مزایای دوربین مداربسته آنالوگ

  • عمده ترین مزیت و دلیل استفاده از دوربین مداربسته آنالوگ، قیمت پایین این نوع دوربین نسبت به دوربین های آی پی است.
  • این نوع دوربین از راه دور قابل کنترل است.
  • این نوع دوربین به دلیل سیستم ساده ای که دارد به سادگی قابل نصب است و برای نصب به افراد ماهر و متخصص نیازی ندارد.
  • این نوع دوربین دارای تنوع بالایی است. دوربین آنالوگ را می توانید از نوع مینی تا نوع PTZ  که اندازه ای بزرگتر دارد تهیه و استفاده نمایید. بنابراین شما با توجه به نیاز و کاربرد این نوع دوربین، باید نوع آن را انتخاب نمایید.
دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

معایب دوربین مداربسته آنالوگ

  • کیفیت تصاویر خیلی خوب نیستند و همیشه تحت تاثیر نویزهای مختلف که بر روی تصاویر آنالوگ تاثیر می گذارند، قرار می گیرد.
  • به هنگام ارسال تصاویر به صورت بی سیم، به دلیل اینکه این تصاویر باید به صورت آنالوگ و در محدوده فرکانس های آنالوگ انتقال یابند به راحتی تحت تاثیر امواج داخلی قرار گرفته و کیفیت تصاویر پایین می آید.
  • ارسال تصاویر به صورت بی سیم، راهی ناامن است، زیرا این تصاویر به سادگی امکان رصد شدن را دارند.
  • تصاویری که با این نوع دوربین ها ضبط می شوند، امکان زوم شدن ندارند و این یکی از عمده ترین معایب این نوع دوربین ها است.
  • این نوع دوربین ها به سیم کشی زیادی احتیاج دارند.
دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

دلیل  منسوخ شدن استفاده از دوربین مداربسته آنالوگ

شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا استفاده از دوربین مداربسته آنالوگ، در حال منسوخ شدن است و بازار به سمت استفاده از دوربین های تحت شبکه می رود. منسوخ شدن این نوع دوربین ها، دلایل بسیاری دارند که عبارتند از:

  • پایان عمر سیستم های آنالوگ: سیستم های آنالوگ کم کم به پایان عمر خود نزدیک می شوند و دلیل آن قیمت مناسب دوربین های آی پی و ان وی آر ها، نسبت به کیفیت و امکاناتی که دارند، می باشد. این نوع سیستم های جدید علاوه بر کیفیت تصاویر و سایر امکانات ویژه دیگر، دارای سیستم بکاپ است که به صورت دوره ای این کار انجام می شود و از همه مهمتر این نوع سیستم ها به دلیل استفاده از تکنولوژی رید، باعث شده اند حتی با خرابی یکی از دیسک ها بتوان از سایر دیسک ها استفاده کرد و اطلاعات را بازیابی نمود.
  • هزینه نگهداری از سخت افزارهای دوربین های آنالوگ، بالا است و در برخی موارد، باید سیستم ها جدید شوند.
  • دوربین های آنالوگ از کدگذاری تصاویر استفاده می کنند و همانگونه که گفته شد به دلیل این مشکل، تصاویر به راحتی قابل رصد شدن هستند.
دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

انواع دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین های مداربسته آنالوگ، دارای انواع مختلفی هستند که در ذیل به برخی از این مدل ها اشاره شده است.

  • دوربین های دام گنبدی: این نوع دوربین، بر روی سقف نصب می شوند و به دلیل سادگی در استفاده و نصب و همچنین زیبایی آن، در محیط های داخلی اداری و تجاری از آنها استفاده می شود. در برخی دیگر از مدل های این نوع دوربین از کاورهایی برای دوربین استفاده شده است که این امر باعث می شود، دوربین دام گنبدی در برابر رطوبت و ضربه مقاوم شود و در محیط های بیرونی نیز قابل استفاده باشد. این نوع دوربین، امروزه یکی از پرکاربردترین دوربین های مدار بسته می باشد.
  • دوربین های فست دام: این نوع دوربین دارای قابلیت چرخش افقی و عمودی است. در حرکت افقی می توان دوربین را 360 درجه چرخاند و در حرکت عمودی قابلیت چرخش 90 درجه دارند. با این دوربین می توان بر روی برخی تصاویر زوم کرد و یا برنامه ریزی برای دوربین انجام داد که سوژه ای را به صورت زمانبندی دنبال کند.
  • دوربین های پین هول:  این نوع دوربین دارای اندازه کوچک 3 در 3 می باشد. این دوربین دارای لنز ثابت و میکروفونی جهت ضبط صدا است. از این نوع دوربین معمولا به عنوان دوربین مخفی استفاده می شود و به دلیل لنز کوچکی که دارد، تصاویر آن کیفیت پایینی دارد.
0/5 (0 نظر)