عیب یابی سیستم صوتی

بیشتر مشکلات سیستم صوتی در نتیجه بهره گیری از کابل های نامناسب، معیوب یا اتصال اشتباه ایجاد می شود.  البته استفاده نادرست از تجهیزات نیز می تواند مشکلات زیادی را برای ما به وجود اورد. دنیای صدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما درک آن بسیار پیچیده و دشوار است. وجود انواعی از خروجی های و تجهیزات جانبی، سبب سردرگمی ما خواهد شد. جای تعجب نیست اگر بدانید که مردم تمایل دارند از سیستم های صوتی ساده و معمولی استفاده کنند! با این حال، اگر با مشکلی در سیستم صوتی خود مواجه شدید، به هیچ عنوان نگران نباشید. پارسیان تک در کنار شما خواهد بود. در این مقاله به بیان مهم ترین دلایل خرابی و نحوه عیب یابی سیستم صوتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

رایج ترین مشکلات سیستم صوتی و نحوه رفع آن ها

رایج ترین مشکلات سیستم صوتی و نحوه رفع آن ها

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بیشتر عیوب مربوط به سیستم صوتی به دلیل کابل کشی و اتصالات نادرست یا استفاده از تجهیزات بی کیفیت بوجود می آیند. تنظیمات نادرست تلویزیون، گیرنده AV و بلندگوها نیز در این مسائل دخیل هستند. باور کنید یا نه، برخی از مشکلات سیستم صوتی نیز ممکن است به دلیل موقعیت نادرست بلندگوها ایجاد شود. برخی از رایج ترین این مشکلات به شرح زیر خواهد بود.

صدایی از بلندگوی خود دریافت نمی کنید!

صدایی از بلندگوی خود دریافت نمی کنید!

ساعت ها درگیر تنظیم ورودی و خروجی اسپیکر خود بوده اید، آن ها را دا کرده و مجددا وصل کرده اید. اما بازهم صدایی به گوش شما نمی رسد! خبر خوب این است که به احتمال زیاد، سیستم شما دچار آسیب سراسری نشده است. پس بهتر است که ورودی و خروجی تجهیزات صوتی خود را به دقت بررسی کنید. اولین قدم این است که اسپیکر را از برق بکشید. البته مراقب جریان برق باشید تا آسیبی به شما وارد نشود.

نکته بعدی که شما باید اتصال گیرنده AV را ارزیابی کرده تا از صحت آن اطمینان پیدا کنید. آیا سیم و کابل ها را به اندازه کافی به داخل فشار داده اید؟ خرابی کابل مهم ترین دلیل عدم دریافت صدا از بلندگوها هستند. کابل مورد نظر را با دستگاه های مختلف امتحان کنید تا از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. با فرض اینکه همه چیز به درستی در جای خود قرار دارد، حدس بعدی این است که مشکل از تنظیمات نرم افزاری گیرنده شما باشد. به منوی تنظیمات روی صفحه بروید و آیتم های مختلف صدا را به ترتیب امتحان کنید. به طور کلی، عدم دریافت صدا در بلندگو رایج ترین و ساده ترین مشکل در سیستم های صوتی است که معمولا با راهکارهای گفته شده حل می شود. در غیر این صورت، بهتر است که از یک متخصص تجهیزات صوتی کمک بگیرید.

عدم تطابق میان صدا و تصویر

عدم تطابق میان صدا و تصویر

یکی از آزاردهنده ترین مشکلات به وجود آمده در سیستم های صوتی، عدم هماهنگی میان صدا و تصویر است. این مشکل به قدری رایج است که بسیاری از شرکت های تولید کننده، یک گزینه اختصاصی را برای مقابله با آن در نظر گرفته اند. وقتی صدای قبل یا بعد از تصویر می آید، به این دلیل است که پردازش فیلم کمی طولانی تر از حد معمول می شود. تصحیح این مشکل نیز بسیار آسان است. در منوی گیرنده خود به دنبال گزینه Audio Delay باشید. هر بار چند میلی ثانیه آن را تنظیم کنید تا صدا و تصویر با هم هماهنگ شوند.

 

بلندگو به هیچ عنوان کار نمی کند!

به ندرت اتفاق می افتد که یک بلندگو اصلاً کار نکند. اگر سیم های مربوط به بلندگو متصل هستند، اما همچنان هیچ صدایی به گوش نمی رسد، بهتر است که از نحوه کارکرد کابل ها و سیم ها اطمینان حاصل کنید.  اگر مولتی متر دارید، سطح امپدانس را اندازه بگیرید. مولتی متر را بر روی اهم قرار دهید. سیم بلندگو را جدا کرده و پروب قرمز را به سیم قرمز (قسمت مثبت بلندگو) و پروب مشکی را به سیم سیاه (قسمت خنثی بلندگو) متصل کنید. مولتی متر باید در هر نقطه بین 6-16 اهم قرار بگیرد. معمولاً امپدانس بلندگو در حدود 8 اهم است.

مولتی متر وسیله ای است که برای انجام چند کمیت الکتریکی استفاده می شود. اما اگر به مولتی متر دسترسی ندارید، می توانید از یک سیم یا کابل یدک بهره بگیرید. سیم یدکی را به بلندگو و محل کابل اصلی وصل کنید. اگر بلندگو با کابل یدک کار می کند، پس نتیجه می گیریم که کابل اصلی معیوب است. اگر هنوز صدایی نمی شنوید، ممکن است مشکلی در پورت گیرنده یا خود بلندگو باشد. در این صورت باید پورت را با یک سیم دیگر امتحان کنید.

 

عدم تطابق میان صدا و تصویر

موسیقی فاقد بیس (BASE) است

اگر از عدم شفافیت صدا و کم بودن بیس موسیقی خود شکایت دارید، بهتر است نگاهی به کراس اوور و ساب ووفر سیستم خود بیندازید. تنظیم کراس اوور و ساب ووفر شما اغلب می تواند تفاوت چشمگیری در نحوه پخش بیس ایجاد کند. به طورکلی، رایج ترین مکان برای قرار دادن ساب ووفر در گوشه ای از اتاق، دور از دیوارها و کنار اسپیکرهای جلویی است.

اگر می خواهید بیس خود را افزایش دهید، به محل قرار گیری ساب ووفرها دقت کنید. اگر حجم صدای اسپیکر شما بسیار بالا باشد، در پخش بیس ها با مشکل رو به رو می شوید. این امر نه تنها اعوجاج را افزایش می دهد، بلکه هرگونه مشکل کیفیت صدا را می تواند در سیستم شما ایجاد کند. اگر تنظیمات اکولایزر شما مناسب نباشد، بیس موسیقی تحت تاثیر قرار می گیرد.  در نهایت بهتر است نگاهی به کابل ها و سیم ها نیز داشته باشید. در غیر این صورت، به یک متخصص مراجعه کنید.

صداها، بیش از حد تصور بلند هستند!

ممکن است در حال تماشای فیلم باشید و متوجه شدید که در برخی از صحنه ها، صدا بسیار بلند می شوند. این مشکل احتمالاً به دلیل اختلال در ترکیب صداها ایجاد می شود. اما بدان معنا نیست که باید هر بار تنظیمات صدا را تغییر دهید. بسیاری از سیستم های صوتی خانگی می توانند دامنه صدا را کنترل کنند. چنین کاری باعث می شود که بلندترین صداها، کاهش و کم ترین صداها افزایش پیدا کرده و در نتیجه سبب کنترل دامنه صوت خواهد شد.

موارد بیان شده رایج ترین مسائلی هستند که افراد در مورد سیستم های صوتی خود با آن روبرو می شوند. اگر مشکل مربوط به کابل ها، اتصالات یا محل قرارگیری بلندگوها باشد، می توانید آن را به راحتی حل کنید. با این حال، اگر اختلال مربوط به درایور بلندگو یا قطعات داخلی مانند تقویت کننده یا مدارهای داخلی باشد، قطعاً باید برای عیب یابی سیستم صوتی و برطرف کردن مشکل با یک متخصص مشورت کنید. تیم پارسیان تک با ارائه بهترین خدمات مشاوره در این مسیر همراه شما خواهد بود.

لینک های پر بازدید سایت

سیستم کنفرانس چیست و چگونه کار میکند؟

خرید باند و بلندگو اکتیو

خرید باند پسیو

خرید باند سقفی

5/5 (1 نظر)