میکروفون یقه ای می تواند سریع تر از آن چیزی که فکر می کنید راه اندازی شود و باعث کمتر شدن کابل های میکروفون، کابلهای متصل به گیرنده و کابلهای اضافی می شود که بی جهت صحنه را شلوغ کرده اند. علاوه بر این سخنرانان و هنرمندان می توانند به طور آزادانه و بدون هیچ گونه نگرانی و در کمال راحتی جابه جا شوند. البته این مزایا فقط مربوط به سینما و اجرا نیست، بلکه در سخنرانی ها، جشن ها، کنفرانس ها و کنسرتها نیز کاربرد دارد.

میکروفون یقه ای

این میکروفون در واقع همان میکروفون مینیاتوری است که قبلاً به levalier شهرت داشت. سازندگان بسیار زیادی از شرکت های مختلف مشغول به ساخت این مدل از میکروفون ها هستند و هدف آن ها این است که کوچکترین میکروفون با قابلیت ضبط بالا را بسازند و در اختیار مشتریان خود قرار دهند. نکته ای که در میکروفون یقه ای صدق می کند این است که لازم نیست شما آن را در چه جهتی قرار دهید چون، قابلیت ضبط همه جانبه را دارد و به طور کامل از تمام جهات صداها را ضبط می کند و به گیرنده ارسال می کند. سیستم میکروفون یقه از سه قسمت تشکیل شده است که شامل: 1- فرستنده،2- گیرنده، 3- میکروفون است. اجزا و مواردی که در فرستنده و گیرنده ی این میکروفون به کار رفته است، قابلیت حذف سیم را به میکروفون یقه ای بخشیده است. امروزه میکروفون یقه ای جدیدی در بازارهای روز دنیا عرضه می شود که دارای دو آنتن است که یکی بر روی گیرنده و دیگری بر روی فرستنده قرار می گیرد، و باعث بهتر شدن کیفیت صدایی می شود که به گیرنده ارسال می شود.

میکروفون یقه ای

میکروفون یقه ای

میکروفن یقه ای روی خط مو و زیر یقه

بسیاری از میکروفون های یقه ای دارای یکسری بادگیر هستند که اگر این بادگیرها را از میکروفون ها جدا کنیم، به راحتی می توانیم این میکروفون ها را لای موهای بالای پیشانی خود مخفی کنیم، بدون اینکه کسی از وجود آنها مطلع شود. اگر صدای ضبط شده یا دریافتی از این نوع میکروفون را چک کنید متوجه می شوید که لازم نیست حتما میکروفون را جلوی دهان خود بگذارید و صحبت کنید تا صدا ضبط شود، بلکه صدای شما را از فاصله معین نیز دریافت می کند. نکته ای که حائز اهمیت است، کیفیت صدای دریافتی شما است که به محدوده برد میکروفون یقه ای بستگی دارد.

اگر شما موهای زیادی ندارید و یا نمی توانید میکروفون را لای موهای خود بگذارید، زیر یقه پیشنهاد خوبی برای شما است. برای این منظور شما باید بادگیر را از میکروفون جدا کرده و در زیر یقه پیراهن خود مخفی کنید، طوری که در معرض دید نباشد. وقتی بادگیر را از میکروفون یقه جدا می کنید بهتر است یک پارچه نازک به دور آن بکشید تا از ایجاد نویز حاصل از میکروفون جلوگیری به عمل آید و کیفیت صدای شما به حد مطلوب برسد.

در دنیایی که پر از سر و صداهای ناخواسته است و این که این میکروفون، نسبت به صدا ها آنقدر حساس است که اگر صدایی از پشت سر نیز بشنود آن را ذخیره و ضبط می کند می تواند این مفهوم را به ما القا کند که در همه جا و بعضی شرایط خاص نمی توان از این میکروفون استفاده کرد. یکی دیگر از نکات که باید رعایت شود ذکر این موضوع است که باید به قدر کافی میکروفون یقه ای را به دهان بازیگر نزدیک کرد، در این صورت صدای او به بلندترین سیگنال در محدوده ای که میکروفون یقه ای است تبدیل می شود و این امر باعث می شود که صداهای ناخواسته و نویز کمتر از حد معمول می شود.

اتصال میکروفن یقه ای

موضوعی که شایان ذکر است این است که این میکروفون های یقه ای کوچک به چه چیزی متصل می شوند. اندازه این میکروفون ها بسته به شرکتی که آنها را تولید می کند متفاوت است. این میکروفن در شرایط عادی به یک فرستنده رادیو که به صورت بی سیم است متصل می شود. نکته دیگر این است که هر فرستنده نیاز به یک گیرنده دارد، در نتیجه در میکروفون یقه ای یک گیرنده صدا نیز وجود دارد که به صورت بی سیم است و به رکوردر متصل است. علاوه بر این شما می توانید میکروفون یقه ای را به وسیله یک سیم که بلند باشد به رکوردر متصل کنید. برای اینکه این اتصال با سیم برقرار شود، شما به یک مبدل احتیاج دارید که باعث اتصال میکروفون یقه ای به کنتور XLR شود. ایرادی که این روش دارد این است که در زمان حرکت بازیگر یا مجری یا هر کسی دیگر که میکروفون  به او وصل است، کارایی ندارد.

میکروفون یقه ای

میکروفون یقه ای

هنگام خرید میکروفن یقه ای به چه نکاتی باید توجه کنید؟

– اولین سوال این است که میکروفون یقه ای شما تا چه اندازه محدوده ی برد دارد؟

– آیا باتری هایی که قابلیت شارژ دارند برای این میکروفون یقه ای مناسب است؟

– مدتی که باتری این میکروفون دوام دارد چقدر است؟

میکروفون یقه ای علاوه بر آزادی عملی که در حین راه رفتن بدون هیچگونه مانعی ایجاد می کند مزایای دیگری نیز دارد. از جمله این مزایا می توان به ایمنی و در کنار آن کیفیت بالا و خوب صدایی که به رکوردر می رسد اشاره کرد. بسیاری از مردم این اعتقاد را دارند که نمی توان به میکروفون یقه ای یا بی سیم اعتماد کرد، چون احساس می کنند صدای آنها از کیفیت لازم و خوبی برخوردار نخواهد بود. در قرن حاضر و با پیشرفت تکنولوژی میکروفن یقه ای و سیستم های بی سیم دیجیتال بسیار قابل اعتماد و دقیق هستند.

میکروفون یقه ای

میکروفون یقه ای

کاربرد میکروفن یقه ای

از این میکروفون، در برنامه ها و تشریفاتی که نیاز به پنهان کردن میکروفون و همچنین در برنامه های زنده تلویزیونی و علاوه بر این در بازیگرانی که مقابل دوربین به ایفای نقش می پردازند، استفاده می شود. علاوه بر این موارد در جاهایی که احتیاج به فعالیت بدنی زیاد است مثل برنامه های ورزشی، کنسرت ها، عروسی ها و … نیز  میکروفون یقه ای و هدمیک کاربرد دارد.

میکروفون یقه ای

میکروفون یقه ای و هدمیک

همانطور که گفته شد این میکروفون مناسب برای گزارشگران، خبرنگاران و … طراحی شده است. برای تهیه این نوع از میکروفون ها، می توانید ویژگی های آنها را در سایت های فروش مشاهده کنید  و از نمایندگی های مجاز اقدام به خرید نمایید.

0/5 (0 نظر)