حتما شما نیز در مراسم و جشن های مختلف، با بخار های سفید رنگی مشابه مه رو به رو شده اید که جذابیت فضا را افزایش می دهند. این بخارهای سفید رنگ توسط دستگاه مه ساز تولید می شوند. البته دستگاه مه ساز تنها برای جنبه های سرگرمی نیست، بلکه در زمینه های صنعتی، نظامی، کشاورزی و… نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه، ویژگی های منحصر به فردی دارد و توسط شرکت های مختلفی عرضه می گردد. مه شکن ها معمولا از نظر اندازه بزرگ هستند. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه و در نهایت خرید دستگاه مه شکن، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دستگاه مه ساز یا fogging machine چیست؟

دستگاه مه ساز یا fogging machine چیست؟

ماشین مه شکن اختراع جدیدی نیست، اما در طول زمان شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. یکی از مهم ترین کاربردهای دستگاه مه ساز، به ضدعفونی کردن محیط مربوط می شود. مه ساز یک دستگاه قابل حمل است که می تواند مایع را به صورت آئروسل درآورده و به هوا اسپری کند. توجه داشته باشید که به سوسپانسیون مواد جامد یا مایع در گاز، آئروسل گفته می شود.

کاربرد هر یک از این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت بوده و نمی توان آن ها را به جای یکدیگر استفاده کرد. به طور مثال دستگاه مه ساز ضدعفونی و جشن را نمیتوان یکسان دانستن به همین علت قبل از استفاده از آن ها، حتما کاتالوگ را مطالعه نمایید.

 

دستگاه دود ساز صحیح نیست!

به کاربردن واژه دودساز برای چنین دستگاهی، عملا نادرست است. زیرا تعریف رسمی دود اثر ذرات جامد آزاد شده از یک ماده قابل احتراق بوده و چنین جمله ای تنها برای مواد مواد پیروتکنیک و قابل اشتعال جامد صدق می کند. دستگاه هایی که ما می شناسیم در واقع همه دستگاه مه ساز هستند که در اواسط دهه 1980 به عنوان جایگزین مطمئن تری برای استفاده از یخ خشک و واحدهای مبتنی بر نیتروژن که در صحنه های فیلم سازی استفاده می شد، به وجود آمد. امروزه در دستگاه های مه ساز از مواد ایمنی بهره می گیرند که با گرما بخار شده و یک دود یا مه ماندگار را ایجاد می کند.

خرید بهترین دستگاه مه ساز

خرید بهترین دستگاه مه ساز

برای خرید بهترین دستگاه مه ساز باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم. انواع مختلفی از دستگاه های مناسب برای جشن ها وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر هنوز از خرید خود اطمینان ندارید، می توانید به صورت کاملا رایگان از خدمات مشاوره پارسیان تک بهره مند شوید. از مهم ترین انواع دستگاه مه ساز مناسب مراسم جشن و عروسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Fog Machines: این گروه از دستگاه های مه ساز بسیار قدرتمند هستند و با یک دکمه، جلوه های دود تولید می کنند و در صورت خالی شدن مخزن به راحتی با مایع دود پر می شوند. وجود دود در اتاق و ترکیب آن با نورهای رنگی، فضای بسیار دل انگیز و جذابی را ایجاد خواهد کرد. اگر به دنبال تجربه ای فراتر از یک مهمانی ساده هستید، این دستگاه ها مناسب شما خواهد بود.
  • Haze Machines: Haze Machines به دلیل حرفه ای بودن سبک جلوه در سال های اخیر به یکی از محبوب ترین دستگاه های افکت در بازار تبدیل شده است. اگرچه یک سالن نمایش یا تئاتر با یک دستگاه دود کوچک تر و مقرون به صرفه نیز به فعالیت خود ادامه می دهد، اما مه اثر بی نظیری خواهد داشت. این دستگاه ها به دلیل داشتن خروجی غبار، یکی از ایمن ترین سیستم های موجود هستند و برای مخلوط کردن با طیف گسترده ای از نورهای مختلف ایده آل به نظر می رسند.
  • DJ Smoke Machines: دی جی های حرفه ای مطمئناً در برخی از مراحل حرفه ای خود به یک دستگاه دود مناسب احتیاج خواهند داشت. این گروه از دستگاه ها حجم و چگالی بسیار بیشتری از دود را تولید می کنند. تمام پرتوهای وسایل روشنایی موجود، به طور واضح و کامل نمایان می شوند.
  • Low Fog Machines: اگر به دنبال این هستید که کف سالن یا اتاق خود را سرشار از دود و مه کنید، قطعا Low Fog Machines بهترین گزینه خواهند بود. Low Fog Machine در دهه 80 با اجرای زنده موسیقی و ویدئوها بسیار محبوب شد.

مواد شیمیایی مورد استفاده در دستگاه مه ساز

مواد شیمیایی مورد استفاده در دستگاه مه ساز

برای تولید مه عمدتا از موادی استفاده می کنند که بر پایه آب است که عمدتا شامل گرید دارویی گلیکول و آب می باشد. البته ممکن است مواد شیمیایی بی ضرر دیگری در مایع وجود داشته باشد. انواع دیگری دستگاه ها از یخ خشک (دی اکسید کربن جامد) بهره می گیرند که سبب ایجاد مه غلیظی خواهد شد. نیتروژن مایع مه رقیق تری را به وجود می آورد. البته در برخی از موارد ممکن است از پایه روغن به جای آب استفاده کنند، در این صورت دود ایجاد شده می تواند دمای بالاتری را تحمل کند و بسیار متراکم تر خواهد بود.

توصیه های لازم برای استفاده از دستگاه مه ساز

توصیه های لازم برای استفاده از دستگاه مه ساز

  • مواد مبتنی بر روغن یا آب: دهانه (خروجی) و گاهی قسمت هایی از بدنه دستگاه (به جز دسته) بسیار داغ می شود. ممکن است یک علامت هشداردهنده روی قسمت هایی که داغ می شوند، وجود داشته باشد. دودی که از دهانه خارج می شود نیز نسبتاً داغ است و همیشه توصیه می شود بیش از 50 سانتی متر جلوتر نروید. دستگاه های دود ساز واحدهای الکتریکی بسیار قدرتمندی دارند که اغلب بیش از 1 کیلو وات برق مصرف می کنند. بنابراین مراقب باشید که از آنها در مکان های مرطوب یا جایی که ممکن است خیس شوند استفاده نکنید.
  • دستگاه های یخ خشک: دمای یخ خشک زیر صفر است و در صورت برخورد با دست برهنه می تواند باعث سرمازدگی شود. همیشه از دستکش مخصوص استفاده کنید. یخ خشک نباید در ظروف سربسته نگهداری شود. اجازه ندهید مردم در مه یخ خشک دراز بکشند. احتمال خفگی آن ها افزایش پیدا می کند.

آیا می توان دود یا مه رنگی تولید کرد؟

چنین امکانی وجود ندارد. در نتیجه توصیه می شود که دود سفید تولید کرده و از فیلترهای رنگی برای رنگ آمیزی دود استفاده کنید. هیچ راهی برای ایجاد دود رنگی از مایع مه رنگی در دستگاه دود وجود ندارد.

0/5 (0 نظر)