دوربین مدار بسته از جمله لوازم های کاربردی است که امروزه در عصر تکنولوژی از آن به منظور تامین امنیت محیط کار و یا ساختمان های مسکونی استفاده می شود. نصب دوربین مدار بسته در قسمت های مختلف و مهم ساختمان نظیر پارکینگ، درب ورودی و … از بروز بسیاری از خطرات و مشکلات احتمالی جلوگیری بعمل خواهد آورد. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص این نوع از سیستم ها امنیتی و مراحل کلی نصب آن برای شما مشتریان و خریداران عزیز به اشتراک بگذاریم , همراه ما باشید.

نصب دوربین مدار بسته

منظور از دوربین مداربسته چیست؟

دوربین های مدار بسته از جمله ابزارها و سیستم های امنیتی هستند که با نصب آن در نقاط مختلف ساختمان ها تجاری، اداری، مسکونی، آموزشی، صنعتی، درمانی و یا حتی برخی از امکان عمومی میتوان به صورت شبانه روزی و از راه دور، رفت و آمدهای افراد مختلف را به آن محل تحت نظر و کنترل داش و صورت وقوع حوادث ناگواری نظیر سرقت و دزدی، خرابکاری و … به سرعت متوجه این مسئله شد. امروزه مدل های مختلفی از این محصول با قابلیت های خاص و منحصر به فرد طراحی و تولید شده که افراد بر حسب شرایط و بودجه خود می توانند برای خرید بهترین نوع و مدل سیستم های دوربین بسته دلخواه خود اقدام نمایند.

مراحل نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

قبل از اینکه به مبحث مراحل نصب دوربین مدار بسته ورود پیدا کنیم؛ لازم است که بگوئیم چنانچه خریدار خود به تنهایی و  بدون نیاز به کمک فرد متخصص و حرفه ای در این زمینه قصد نصب دوربین های مداربسته را در نقاط مختلف ساختمان دارد باید به خوبی از اطلاعات و دانش کافی در زمینه انواع دوربین های مداربسته و کاربرد هریک از آنها آگاه باشد و براساس متراژ و موقعیت ساختمان مورد نظر خود برای خرید پکیجی مناسب اقدام نماید. در حالت کلی سیستم ها مداربسته در 3 حالت مختلف آنالوگ، دیجیتال و تحت شبکه بی سیم قابل تهیه هستند که مراحل کلی نصب آن به صورت زیر آورده شده است :

نصب دوربین مدار بسته

مرحله 1: تعیین مسیر عبور کابل ها در نصب دوربین مدار بسته

در نخستین گام برای خرید و نصب دوربین مدار بسته باید بر اساس نقشه پلان ساختمان مورد نظر خود نقاط حساس و قابل توجهی را که به دلیل رفت و آمد زیاد افراد و یا مخفی بودن آن از دید مستقیم به نظارت و مراقبت دائمی به وسیله دوربین نیاز دارند را مشخص کرده و بعد از آن کوتاه ترین مسیر عبور کابل و سیم ها را برای اتصال دوربین به منبع تغذیه و دستگاه های ضبط تصویر بر روی نقشه باید تعیین شود.

این مسیر میتواند با ایجاد حفره ای در درون دیوار و یا عبور آن از روی سقف های کاذب و یا زیر زمین صورت ایجاد شود تا بتوان این کابل ها را از دسترسی و دید سایرین مخفی نگه داشت. البته باید بدانید که کابل کشی مخصوص دوربین های مداربسته نوع آنالوگ بوده و در دوربین های تحت شبکه به دلیل قابلیت پشتیبانی آن از شبکه بی سیم و وایرلس نیازی به انجام این کار نیست.

نصب دوربین مدار بسته

مرحله 2: کابل کشی و متصل کردن دوربین مدار بسته به سایر دستگاه ها

در این مرحله بعد از تهیه تعداد دوربین های مورد نیاز  خود در کنار سایر اقلام جانبی آن نظیر دستگاه ضبط کننده تصویر آنالوگ و دیجیتال DVR و یا NVR، هارد دیسک، دستگاه منبع تغذیه، فیش های BNC و میزان سیم مورد نیاز از بهترین و باکیفیت ترین برند های معتبر فعال در این حوزه، نوبت به مرحله کابل کشی و متصل کردن این وسایل به یکدیگر میرسد. در حفره های ایجاد شده درون دیوار سیم ها را عبور داده و یک سر آن را به محل نصب دوربین مدار بسته در نقاط مورد نظر بر روی نقشه ساختمان و سر دیگر آن را به دستگاه DVR متصل میکنند.

همچنین در این مرحله باید برای تامین انرژی مورد نیاز منبع تغذیه از محلی غیر از سیستم برق رسانی ساختمان اقدام کرد تا در صورت قطع احتمالی برق یا خرابکاری سارقین، این دوربین ها از کار نیفتند و همچنان به ضبط تصاویر اطراف خود ادامه دهند.

نصب دوربین مدار بسته

مرحله 4: تنظیمات نهایی دستگاه DVR و زاویه دوربین در محل نصب خود

بعد از برقراری اتصالات مورد نیاز بر حسب قابلیت های دستگاه و دوربین خریداری شده، کار تنظیمات مربوطه را برای ضبط تصاویری و صداهایی باکیفیت را آغاز باید کرد. در این مرحله باید دقت شود که هیچگونه مانعی در برابر محل نصب دوربین مدار بسته وجود نداشته باشد و تصاویر ضبط شده به وسیله آن از کیفیت و وضوحی مطلوب برخوردار باشد. همچنین زاویه دوربین باید طوری تنظیم شود که بیشترین میزان دید را به فضای اطراف خود داشته باشد. نکته دیگر در خصوص نصب دوربین مدار بسته وضعیت نور و روشنایی محیط اطراف آن است. در حقیقت دوربین ها مداربسته را نه باید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد و نه در مکان های تاریک و فاقد نور، چرا که هر یک از این دو حالت بر روی کیفیت تصاویر ضبط شده تاثیر خواهند گذاشت.

نصب دوربین مدار بسته

از آنجا که دوربین های مداربسته کمی گران هستند؛ از همین رو بهتر است که برای خرید و همچنین نصب دوربین مدار بسته به شکل اصولی و صحیح آن از افراد متخصص و با تجربه در این حوزه کمک بگیرید تا با مشکلات مختلف ناشی از عدم نصب صحیح دوربین و یا کابل کشی های غیر اصولی و ناشیانه مواجه نشوید.

نکات قابل توجه در خصوص نصب دوربین مدار بسته 

خریدار دوربین مدار بسته بهتر است که محصول مورد نظر خود را از بهترین برندهای معتبر تولید کننده دوربین مداربسته تهیه کند و از جمله این شرکت های ایرانی و جهانی میتوان به داهوا، شیائومی، پاناسونیک، دی – لینک، هایک ویژن و تکنوتل اشاره کرد. هنگام نصب دوربین مدار بسته دقت شود که آن را در معرض باد و باران های شدید قرار ندهد و تا حد امکان دستگاهی را انتخاب کنید که از پوشش مناسب و خاصیت ضد آب برخوردار باشد.

میزان ظرفیت و حافظه هاردیسک نیز از دیگر مواردی است که به هنگام نصب دوربین مدار بسته باید به آن توجه شود تا بتوان در طول مدت زمان بیشتری و با خیالی آسوده از پر نبودن حافظه دستگاه DVR برای نظرت بر فضای اطراف محیط ساختمان خود اقدام کرد. کیفیت مطلوب لنز دوربین و  برخورداری از قابلیت های مختلف نظیر ضبط صدای محیط اطراف و سیستم هشدار خطر از دیگر موارد و نکات قابل توجه برای خرید یک دوربین خوب و مناسب است.

5/5 (1 نظر)