تجهیزات صوتی شامل بخش های مختلفی می باشند که از جمله آن ها می توان به میکروفن ها، باند ها و بلندگو ها اشاره کرد. بلندگوی سقفی یکی از انواع بلندگو ها می باشد که یکی از جدیدترین تجهیزات صوتی محسوب می شوند و همین موضوع باعث می شود تا معرفی بیشتری جهت شناخت کامل ویژگی های بلندگوی سقفی صورت بگیرد زیرا افراد شناخت کمتری از این وسیله دارند.با شناخت بیشتر این بلندگو می توانید متوجه شوید که کدام نوع از این باند سقفی برای شما مناسب است و بهتر است از چه تعداد بلندگو در محیط استفاده کنید تا پخش صدا به بهترین شکل صورت گیرد. در این متن به بررسی بلندگو سقفی می پردازیم و آن را به طور کامل معرفی می نماییم.

بلندگوی سقفی

بلندگو ها و یا باند های سقفی از نظر ظاهری بسیار زیبا تر هستند و از آن جهت که می توان آن ها را به صورت توکار درون سقف جایگذاری کرد بسیار کم حجم تر بوده و ظاهر سالن ها را نیز تغییر نمی دهند. کیفیت صدا در این باند سقفی بسیار بالا بوده و همین موضوع نیز باعث شده تا کاربرد زیادی داشته باشد و بتوان از آن در بیشتر مکان ها و سالن ها استفاده نمود. در واقع با بلندگوی سقفی می توانید صدا را به طور یکنواخت در کل سالن پخش کند و دیگر فضایی را برای قرار دادن بلندگوها اختصاص ندهید. بلندگوی سقفی به تازگی مورد استفاده واقع شده اند و زمان زیادی از عرضه ی آن ها در بازار نمی گذرد. در واقع بلندگو های ابتدایی و قدیمی تر اندازه ی بزرگ تر و کیفیت پخش صدای پایین تری داشتند. در ادامه بیشتر به ویژگی های بلندگوی سقفی می پردازیم.

بلندگوی سقفی

کاربرد های بلندگوی سقفی

همان طور که از اسم این بلندگو ها مشخص است محل قرار گرفتن آن ها در سقف ساختمان می باشد و همان طور که اشاره شد می توان آن ها را به صورت توکار درون سقف جاگذاری کرد تا فضای کمتری بگیرد و ظاهر سالن نیز بهتر باشد. از این بلندگوهای سقفی در هر مکان مسقف می توان استفاده کرد. در واقع در تمامی آپارتمان ها، رستوران ها و کافی شاپ ها، مراکز خرید، باشگاه ها و… می توان برای پخش صدا از بلندگوی سقفی استفاده نمود. در واقع در هر مکانی که نیازمند این تجهیزات صوتی باشید و بخواهید موسیقی و یا صدایی را در سالن پخش کنید می توانید از بلندگو ها استفاده نمایید. در صورتی که نمای سالن برای شما اهمیت داشته باشد و یا بخواهید کیفیت صدا بسیار مطلوب تر باشد می توانید بلندگوهای سقفی را نسبت به دیگر انواع بلندگو ترجیح دهید و انتخاب کنید. به خصوص اگر سالن شما کوچک است و یا احتیاج به فضای بیشتری دارید بلندگوهای سقفی قطعا در اولویت هستند.

بلندگوی سقفی

 انواع بلندگوهای سقفی

باند سقفی به دو مدل دسته بندی می شوند که از نظر کاربردی و کیفیت پخش صدا این دسته بندی صورت گرفته است. اولین مدل از بلندگوهای سقفی فول رنج نام دارد. از این نوع مدل بلندگوها بیشتر در بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها و… استفاده می شود زیرا کیفیت صدا در این نوع میکروفن خیلی بالا نبوده و از نظر اقتصادی نیز هزینه ای به صرفه بوده و نسبت به نوع دیگر بلندگوی سقفی یعنی تو وی قیمت پایین تری دارند. بلندگو های سقفی تو وی قیمت بیشتری دارند و البته کیفیت صدا نیز در آن ها بسیار بالا تر می باشد و مناسب برای مکان هایی مانند سالن های همایش، رستوران ها و… می باشد. در واقع برای مکان های مهم و یا خصوصی بیشتر از این نوع میکروفن استفاده می شود. کیفیت پخش صدای بسیار بالای آن در واقع به علت تفکیک صدا در این نوع بلندگو سقفی می باشد که با این قابلیت صداهای با فرکانس پایین از ووفر و صداها و امواج صوتی با فرکانس بالا از تیوتر پخش می شوند. شما با توجه به محیط و هزینه ای که برای تهیه ی بلندگو های سقفی در نظر گرفته اید می توانید هر کدام از انواع بلندگوهای سقفی را تهیه و خریداری نمایید.

بلندگوی سقفی

تعداد بلندگوی مورد نیاز

عوامل مختلفی برای در نظر گرفتن و مشخص کردن تعداد بلندگو های مورد نیاز برای یک سالن وجود دارد و حتی طریقه ی قرار دادن بلندگوها در سالن نیز بر روی پخش صدا به صورت یکنواخت در کل محیط نیز تاثیر گذار می باشد. از جمله عواملی که باید بر حسب آن ها تعداد بلندگو ها را مشخص کرد مساحت سالن، بلندی سقف، نحوه ی قرار دادن بلندگو ها و نویز های موجود در محیط می باشد. بدیهی ست که اگر بلندگو ها را به صورتی مناسب و در جایگاه ها و فواصلی درست نصب کنید به تعداد کمتری بلندگو نیاز دارید. در واقع برای آن که بتوانید در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید و از تعداد مناسب بلندگو سقفی استفاده کنید تا کیفیت پخش صدا نیز مناسب باشد باید از افرادی که در این زمینه اطلاعات دارند کمک بگیرید تا با در نظر گرفتن مساحت، ارتفاع سقف و نحوه ی قرار گرفتن بلندگو ها به شما تعداد بلندگویی که نیاز دارید را اطلاع دهند.

بلندگوی سقفی

بلندگو های سقفی روکار

همان طور که اشاره کردیم بلندگوی سقفی توکار به شما این امکان را می دهند تا فضای کمتری به این بلندگو ها اختصاص بدهید و از طرفی دیگر با نمایان نبودن آن ها به بهتر شدن ظاهر سالن نیز کمک کنید؛ اما همیشه نمی توان از بلندگو های توکار استفاده کرد. در برخی اوقات امکان این که بتوان دیوار را سوراخ کرد تا بلندگوی سقفی را درون آن جا گذاری نمود وجود دارد. در این مواقع می توان از یک مدل دیگر از بلندگوی سقفی استفاده کرد که به صورت روکار بوده که با داشتن کیفیت صدایی مناسب به سقف متصل می شود و ظاهر زیبا و شیک آن نیز مشکلی در ظاهر سالن شما ایجاد نمی کند. از این نوع بلندگوی سقفی نیز می توان در مکان هایی مانند استخر ها، سرویس های بهداشتنی و… نیز استفاده کرد. در برخی از این بلندگوهای سقفی پلاستیک به کار رفته است که این موضوع سبب شده تا بتوان از آن در محیط های بسیار مرطوب و گرمی مانند سونا نیز استفاده کرد.در واقع در محیط هایی که سقف کاذب نیست و یا به هر دلیلی نمی توانید دیوار را سوراخ کنید بهتر است از بلندگو های سقفی روکار استفاده کنید.

بلندگوی سقفی

5/5 (1 نظر)