معمولا  یکی از اجزاء مهم در سیستم صوتی، پخش کننده صدا می باشد. در صورتی که این پخش کننده های صدا بدون جعبه ای برای نگهداری باشند به آن بلندگوی خام یا اسپیکر اطلاق می شود. اما در صورتی که در یک جعبه قرار داده شوند به آن باند گفته می شود.

بلندگو چیست

بلندگو یک قسمت مهم در سیستم های صوتی محسوب می شود که وظیفه پخش صدا را در این سیستم بر عهده دارد. در ابتدا به این پخش کننده صدا بلندگوی خام گفته می شود. اما این بلندگو برای این که هم حمل و نقل ساده تری داشته باشد و هم از نظر زیبایی نیز بر روی بیننده تاثیرگذار باشد آن را درون یک جعبه قرار می دهند. در این صورت به بلندگوی خام، باند گفته می شود. بلندگوها در بعضی از مواقع تنها یک مبدل است اما در بعضی از زمان ها از چند قطعه الکترونیکی تشکیل می شود.

بلندگوی خام

کاربرد بلندگوی خام

از این نوع بلندگوی خام در محل های مختلفی استفاده می شود. از جمله مواردی که از این بلندگوها استفاده می شود می توان به این تعداد اشاره نمود.

  • سیستم صوتی خودرو
  • اتصال به آمپلی فایر
  • ساخت اسپیکرهای خانگی
  •  هر نوع سیستم که احتیاج به تقویت صدا در آن وجود دارد.

اما هر فرد که از این بلندگوهای خام در سیستم های تقویت صدا استفاده می نماید باید حتما به نکاتی توجه کند. این نکات باعث می شود تا هنگام استفاده بیشترین کارایی را از بلندگو داشته باشد. از این نکات به چند مورد مهم آن اشاره می نماییم.

بلندگوی خام

طراحی و اندازه بلندگو

شاید یکی از مهمترین مواردی که هنگام انتخاب بلندگوی خام باید حتما مد نظر قرار گیرد اندازه و شکل ظاهری این بلندگوها است. هر نوع از بلندگوها به اندازه های معینی سنجیده می شوند. مثلا بلندگوهای گرد با اینچ و اسپیکرها کوچکتر با سانتی متر سنجیده می شوند. قطر این بلندگوها از 2 اینچ شروع و تا 12 اینچ نیز می رسد. این بلندگوها بر اساس شکل ظاهری به نام های خربزه ای، مستطیلی و یا بیضی نیز خوانده می شوند.

مقاومت بر اساس اهم

اهم هر بلندگو با دستگاهی به نام اهم متر یا مولتی متر اندازه گیری می شود و این مقدار در انتخاب نوع بلندگو بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

توان خروجی بلندگوی خام

هر بلندگو دارای توان عادی و توان حداکثر می باشد. توجه به توان معمولی هر بلندگوی خام بر انتخاب آن و همینطور محل مصرف آن تاثیر می گذارد. توجه نمایید که به این توان معمولی بلندگو، توان نوم اطلاق می شود.

بلندگوی خام

امپدانس بلندگو چیست

امپدانس بلندگو از مهمترین مواردی است که در هنگام انتخاب یک بلندگو در نظر گرفته می شود. امپدانس همان مقاومت داخلی سیم پیچ بلندگو است و با حرف Z انگلیسی نشان داده می شود. اما واحد آن اهم است. امپدانس در مدارهای ای سی وجود دارد. امپدانس با فرکانس صدا متغیر بوده و با مقاومت که همیشه یک عدد معین است از این نظر متفاوت است. امپدانس بر روی  قسمت میانی بلندگوها که آهن ربایی است نوشته می شود و معمولا چون متغیر است حد متوسط آن در نظر گرفته می شود.

معمولا هر زمان امپدانس کمتر باشد آمپلی فایر بیشتر می شود اما این یک روند همیشگی نیست و هیچگاه نباید سعی نمود که برای زیاد کردن آمپلی فایر،از امپدانس کمتر استفاده کنید. توجه نمایید که در این زمان حتما به آمپلی فایر آسیب وارد خواهید نمود.

کار آمپلی فایر در سیستم صوتی چیست

آمپلی فایر کار تقویت صدا و گرفتن نویز آن را در سیستم صوتی بر عهده دارد. معمولا صداهای بسیار ضعیف که نویز دارند را به آمپلی فایر داده و آمپلی فایر با تقویت این صدا نویز آن را گرفته و یک صدا با کیفیت بسیار بالا تولید می نماید. اما همیشه توجه نمایید که امپدانس بلندگوی خام باید با آمپلی فایر سیستم هماهنگ باشد. در غیر این صورت با عدم هماهنگی این دو نه تنها نویز صدا گرفته نمی شود بلکه در بعضی از مواقع حتی آمپلی فایر یا بلندگوی سیستم آسیب جبران ناپذیر خواهد دید.

بلندگوی خام

چگونه کار تطبیق امپدانس با آمپلی فایر انجام می شود

در صورتی که آمپلی فایی دارید که تا حدود 8 اهم را پشتیبانی می کند تنها می توان از اسپیکرهای 8 اهمی به صورت مستقیم به این آمپلی فایر متصل کنید. اما در صورتی که از بلندگو با اهم کمتر یا بیشتر به آمپلی فایر متصل شود  حتما صدای تولید شده خراب و یا خود آمپلی فایر نیز آسیب خواهد دید.

در صورتی که شما چند بلندگو با اهم کمتر دارید می توانید آنها را به صورت سری به هم متصل کنید. در این صورت اگر شما همان اهم آمپلی فایر را از مجموع بلندگوها داشته باشید از کیفیت صدای خود بهره مند خواهید شد. اما اگر اهم بلندگوی شما بیشتر باشد باید آنها به صورت موازی به یکدیگر اتصال یافته تا باز همان اهم آمپلی فایر را داشته باشید. در هر صورت هنگام اتصال این بلندگوها باید از افراد بسیار حرفه ای استفاده نمایید. تا در سیستم صوتی شما هیچ گونه مشکلی ایجاد نشود.     

 بلندگو در سیستم صوتی خودرو

بعضی از مواقع نیاز به یک سیستم صوتی در خودرو خود دارید. برای این کار لازم است که از بلندگوی خام در سیستم صوتی خودرو خود استفاده نمایید. اما انتخاب این نوع بلندگوها نیاز به تجربه و مهارت دارد. در صورتی که نیاز به راه اندازی سیستم صوتی در خودرو باشد باید از یک آمپلی فایر نیز در این سیستم استفاده نمایید. معمولا در خودروهایی ماند پراید می توان از بلندگوهای 4 اینچ استفاده نمود. این اندازه تقریبا در تمام خودروهای پراید یکسان می باشد. برای تامین منبع انرژی نیز می توان از برق خودرو استفاده نمود.

بلندگوی خام

بلندگو در سیستم صوتی خانگی

از بلندگوی خام می توان در انواع سیستم های صوتی خانگی نیز استفاده نمود. با استفاده از 4 عدد از اسپیکرهای قدرتمند می توان یک سیستم خانگی بسیار مناسب راه اندازی نمایید. همچنین یک آمپلی فایر و یک عدد آداپتور از مهمترین  قطعات در سیستم صوتی خانگی می باشد.

خرید بلندگوهای خام

برای خرید بلندگوی خام باید حتما به محل مصرف این بلندگو توجه ویژه نمود. معمولا برای مکان های بزرگ و یا سیستم صوتی خودرو نیاز به انواع مشخصی از بلندگو می باشد که این کار توسط افراد خبره و با تجربه صورت می گیرد. برای خرید و اطلاع از لیست قیمت انواع بلندگوهای خام می توانید به سایت پارسیان تک مراجعه فرمایید. کارشناسان در این سایت آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد. قیمت بسیار مناسب و تنوع در محصولات در این سایت به شما در انتخاب بهتر کمک می نماید.

0/5 (0 نظر)