یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد می پرسند این است که ووفر چیست؟ تفاوت ووفر با ساب ووفر در چیست؟ بسیاری از افراد علاقه مند به موسیقی، از سیستم های صوتی مختلف برای کار یا اتومبیل یا فضای داخلی ساختمان استفاده می کنند. اگر می خواهید تفاوت ووفر با ساب ووفر را بدانید باید ابتدا درباره اسپیکرها و سیستمهای صوتی اطلاعاتی کسب کنید. همچنین لازم است انواع مختلف فرکانس صدا را بشناسید.

آشنایی با ووفر

سیستم های صوتی با توجه به کیفیت و قدرت های پخشی که دارند متفاوت می باشند. در مراسمی مانند جشنها یا مراسم مذهبی از انواع مختلف سیستم صوتی، آمپلی فایرها و اسپیکرها استفاده می شود که هرکدام قدرت و سایزهای متفاوتی دارند. در حقیقت برای صدای بهتر نیاز به اسپیکرهای بزرگتر و قوی تری است. اسپیکرهای مختلف فرکانسهای متفاوتی از صوت را ایجاد می کنند که می تواند کلفت و بم یا زیر و نازک باشد.اگر یک سیستم صوتی اسپیکرهای قدرتمند نداشته باشد با بالا و پایین رفتن صدا یا زیاد کردن سیستم صوتی، صداهای ناهنجار و بعضا خش خش های آزار دهنده تولید می شود. بهترین سیستم صوتی سیستمی است که دارای اسپیکرهای قدرتمند باشد تا بتواند بهترین صدا را با کیفیت بالا به گوش استفاده کننده برساند. به عنوان مثال در زمان پخش یک فیلم از تلویزیون، باید موسیقی و صداهای موجود در فیلم در حد عالی به گوش شما برسد و کاملا واضح و بدون خش و بدون آزار باشد. هیجان شنیدن صدای یک فیلم یا یک موسیقی به طور کامل ، باعث می شود که بتوانید فضای آن را بهتر درک کنید و از آنچه می بینید لذت ببرید.

ساب ووفر

ساب ووفر

طبقه بندی پخش صدا

در سیستمهای صوتی چهار نوع خروجی روی اسپیکر دیده می شود کوچکترین دایره یا تیوتر مخصوص پخش صداهای فرکانس بالا مانند جیغ ها است. موسیقی فیلم و صدای افراد توسط میدرنج ها پخش می شود و صداهای بم و صداهایی که دارای فرکانس پایینی از صوت هستند توسط ووفر یا یک ساب پخش می شوند.

فرکانسهای صوتی و ووفر

هرچه اسپیکر بزرگتر باشد، صدایی که تولید می کند بم تر است. اگر کنار اسپیکر قدیمی سیستم صوتی خانگی بایستید، می توانید در زمان پخش موسیقی، صداهای متفاوت را از بخشهای مختلف اسپیکر بشنوید.همونطور که گفتیم ووفر یک نوع اسپیکر است که فرکانس خاصی از صدا را منتقل می کند. این اسپیکر فرکانسهایی ما بین 20 تا 2000 هرتز را تولید می کند که همان صداهای بم و کلفت هستند.

ساب ها نوع دیگری از ووفر هستند که پایین ترین حد فرکانس را تولید می کنند. این فرکانس معمولا بین 20 تا 200 هرتز می باشد.

فرکانس ووفر بین 40 تا 500 هرتز است و مید ووفر فرکانسهای بین 500 تا 2000 هرتز را تولید می کند.

میزان این فرکانسها بسته به جنس و طراحی اسپیکر می تواند بالاتر هم برود.

ساب ووفر

ساب ووفر

ساب ووفر

کلمه ساب یا در زبان انگلیسی subwoofer نوعی از ووفر است که به دلیل تولید صدای زیر تر از ووفر به این نام خوانده می شود. بنابراین ساب ووفر یک نوع از وسایل پخش صداست که فرکانس صدای تولیدی آن از ووفر کمتر است. در حقیقت ساب ووفر اسپیکری است که در زمان پخش ترکیبی از صدای دوب و دیس یا همان بیش را ایجاد می کند. به ساب ووفر ، ساب هم گفته می شود. ارتعاشات یک ساب مو بر تن شنونده راست می کند. در حقیقت دلیل نام گذاری این وسیله شدت بم بودن صدای تولیدی آن است.

در یک فیلم یا یک موسیقی سه دسته صدای مختلف وجود دارد. صداهای زیر، صداهای بم مثل صدای دوبس دوبسی که از برخی سیستمهای صوتی شنیده می شود و صداهای میانی. در حقیقت صدای بم توسط ووفر تولید می شود اما ساب ها  فرکانس پایین تری را نیز پوشش می دهد. ساب ووفرها با تقویت کردن صدای بم موجود در موسیقی، کیفیت صدا را بالا می برند.

ساب ووفر

ساب ووفر

تفاوت ووفر و ساب در چیست؟

بین ووفر و ساب تفاوتهای مختلفی وجود دارد.

  1. طراحی ساب طوری است که صدایی بین 20 تا 200 هرتز را پخش کند. اما ووفر بین 40 تا 500 هرتز صدا را پخش می کند. بنابراین ساب ووفر ها فرکانسهایی پایین تر از توان ووفر را پخش می کنند.
  2. هرچه صدا فرکانس پایین تری داشته باشد، بم تر می شود. اسپیکری که صداهای بم تر را تولید می کند باید بزرگتر باشد تا بتواند هوا را به خوبی جا به جا کند و تولید صوت نماید. بنابراین ساب از انواع دیگر اسپیکرها بزرگتر است.
  3. کیفیت صدای ساب در ابتدا و انتهای پخش از ووفر و میدووفر بهتر است.
  4. ووفرها نسبت به ساب ها محدودۀ بیشتری از صدا را تولید می کنند و صداهای تولید شده توسط ساب ووفر، خاص تر هستند. اگرچه هر دو آنها صداهای بم را تولید می کنند اما طول موجشان یکسان نیست.
ساب ووفر

ساب ووفر

انواع ساب ووفر

ساب ها دو دسته هستند. اکتیو و پسیو. در ساب های اکتیو از آمپلی فایر داخلی استفاده می شود و این نوع از ساب ووفر طرفداران بیشتری دارند. ساب ووفر پسیو آمپلی فایر ندارد و شما باید به صورت جداگانه برای آن آمپلی فایر را تهیه کنید. با توجه به اهمیتی که ساب ووفرها در سیستم های صوتی حرفه ای دارند این وسیله بین علاقه مندان به موسیقی بسیار رواج دارد. ساب ووفرها با ایجاد انرژی و هیجان موسیقی  را جذاب تر و حرفه ای تر می کنند. در زمان خرید ساب ووفرها برای سیستم اتومبیل این مسئله را در نظر داشته باشید که ساب ووفرها سایز بزرگی دارند و لازم است که فضای کافی برای این وسیله در اتومبیل باشد. همچنین کیفیت کابل ها و نحوۀ درست نصب وسیله از اهمیت زیادی برخوردار است.

 قاب ساب ووفر

ساب ووفر در پخش صدا قدرت خارق العاده ای دارد. بنابراین این وسیله نیاز به قابی خاص نیز دارد که در عین محکم بودن ، ارزان باشد و صدا را نیز تغییر ندهد. ساخت این جعبه نیاز به تخصص دارد و معمولا از جنس چوب ساخته می شود. سازندگان قاب ساب ووفر باید  بتوانند ورودی و خروجی هوا را متناسب با قدرت این دستگاه تنظیم کنند تا دستگاه آسیبی نبیند. نحوه نصب و داشتن فضای کافی برای ایجاد ارتعاش، در ساب ووفرها اهمیت بسیاری دارد. پس اگر اتومبیل شما یک ماشین کوچک با جا دهی کم می باشد شاید باید در انتخاب سیستم صوتی برای آن تجدید نظر کنید.

بنابراین شاید بتوان در یک سیستم صوتی تنها از ووفر استفاده کرد اما ساب ووفر به نوعی کامل کننده ووفر است و کیفیت صوت را بالا می برد. برای داشتن یک صدای کامل و واضح نیاز به بلندگو و اسپیکرهای مناسب وجود دارد و این اسپیکرها باید در جای مناسب قرار گیرند تا بتوانند با قدرت و کیفیت مناسب کار کنند.

ساب ووفر

ساب ووفر

امیدواریم که این مقاله اطلاعات لازم را در زمینه تفاوت ووفر و ساب ووفر به شما ارائه کرده باشد.

5/5 (1 نظر)