اکولایزر یک دستگاه بسیار خاص، ویژه و پرکاربرد است که کمک بسیاری به تولید صدای دلخواه در تمامی زمینه های که با تولید صدا درگیر هستند می کند. وظیفه ی اصلی دستگاه اکولایزر تنظیم فرکانس های مختلف درون یک سیگنال صوتی است. اکولایزر های انواع مختلفی دارند که عملکرد هر یک از آن ها با دیگری متفاوت است.

دستگاه اکولایزر چیست؟

اکولایزر یک دستگاه بسیار خاص و قدرتمند برای میکس است که با بکارگیری صحیح و حرفه ای آن می توانید دامنه ی مورد نظر در یک فایل صوتی را تغییر دهید. تغییر دامنه ی محدوده ی فرکانس می تواند به تقویت و یا تضعیف آن منجر شود به زبان ساده تر به کمک اکولایزر می توان یک فرکانس را می تواند تقویت و یا تضعیف کرد. اکولایزر تا حد بسیاری به خوب شنیده شدن فایل صوتی کمک می کند چرا که افزایش و یا کاهش فرکانسی خاص در فایل صوتی بر کیفیت صدای آن موثر است. 

دستگاه اکولایزر برای حذف فرکانس های مزاحم که سبب بی کیفیت بودن فایل صوتی می شود نیز کاربرد دارد. استفاده از دستگاه اکولایزر نیازمند تخصص و تجربه ی قبلی است. شخصی می تواند از این دستگاه استفاده کند که به دکمه های آن آشنایی داشته باشد ، صدا ها تشخیص کرد و به نحوه ی تغییر فرکانس آشنایی داشته باشد. از اکولایزر برای ضبط موسیقی نیز استفاده می شود.

دستگاه اکولایزر

اکولایزیشن و یا اکولایزر کردن صدا

به عملی که توسط دستگاه اکولایزر بر روی صدا اعمال می شود اکولایزر کردن صدا و یا اکولایزیشن می گویند.  در حالت تخصصی تر اکولایزر کردن صدا به ایجاد توازن مناسب بین فرکانس های مختلف در یک فایل صوتی اطلاق می شود. اکولایزر کاربرد های بسیاری دارد که معروف ترین کاربرد آن همین مورد است. در این دستگاه فیلتر های مختلف برای اکولایزیشن وجود دارد که با بکارگیری هر یک از آن ها می توانید به مقصود دلخواه خود از جهت اکولایزیشن فایل صوتی برسید. از آنجایی برای اکولایزر کردن صدا فیلتر های مختلفی وجود دارد استفاده از اکولایزر نیازمند مهارت و تجربه کار با آن است. بدون این تجربه و نبود آشنایی با انواع فیلتر ها در امر اکولایزر کردن صدا موفق نخواهید شد. اگر نیازمند استفاده از دستگاه اکولایزر هستید بهتر است یک دوره ی آموزشی تفصیلی و کوتاه مدت با اشخاص کار بلد بگذرانید.

دستگاه اکولایزر

مهم ترین کاربرد دستگاه اکولایزر 

اگر بند های قبلی را به خوبی مطالعه کرده باشید در خواهید یافت که اکولایزر به ما این امکان را می دهد که فایل صوتی ضبط شده وی یا در حال ضبط را آن طور که دلمان می خواهد شنیده شود. پس می توان این مورد را مهم ترین دلیل استفاده از دستگاه اکولایزر دانست. اکولایزر برای ایجاد ملودی ها بم تر و شفاف تر کمک می کند و در مواقعی قسمتی خاص از ملودی را تضعیف می کند.

این به معنی است که با استفاده از اکولایزر تمام فرکانس های موجود در یک فایل صوتی تماما در دستان شماست. بدون استفاده از اکولایزر صدا های ناخواسته در یک تراک شنیده می شود که این موضوع در برخی از اوقات ناخوشایند است. صدای خط و خش ارزش و کیفیت کار را پایین می آورد. اکولایزر برای کمرنگ کردن و یا حذف فرکانس هایی که در فایل صوتی صدای خش ایجاد می کنند نیز کاربرد دارد.

دستگاه اکولایزر

محدوده فرکانسی چیست؟

محدوده ی فرکانسی یک مبحث فیزیکی بوده و در مطالعات فیزیک به آن پرداخته می شود. چرا که نحوه ی محاسبه فرکانس از طریق فرمول ها و تعاریف فیزیکی قابل اندازه گیری است. در این تعاریف محدوده ی فرکانسی به بازه ای مشخص از فرکانس های گفته می شود که قابل شنیدن توسط موجودی خاص باشد. محدوده ی فرکانسی که انسان قادر به شنیدن آن باشد 20 هرتز الی 20000 هرتز است. که هرتز واحد محدوده ی فرکانسی است. این به معنی است که انسان تنها فرکانس هایی که در این بازه جای میگیرد را می تواند بشوند.

این بازه برای موجودات مختلف متفاوت است برای مثال صدایی که توسط مورچه ها شنیده می شود توسط انسان قابل شنیدن نیست. دستگاه اکولایزر محدوده ی فرکانسی در یک فایل صوتی را تنظیم می کند به طوری که صدای آن ها هم قابل شنیدن و هم شنیدن آن برای انسان خوشایند باشد. دسته بندی محدوده فرکانسی اکولایزرها به این صورت است :

  1. Sub Bass: محدوده ی این فرکانس 16 الی 60 هرتز است و اغلب توسط بدن قابل احساس است.
  2. Bass: محدوده ی فرکانس Bass 60 الی 250 هرتز بوده و باعث تشکیل نت های ریتم می شود.
  3. Low MID: محدوده ی این فرکانس عددی بین 250 الی 2000 هرتز است. استفاده از این محدوده ی فرکانسی برای مدت  زیاد توصیه نمی شود.
  4. HI MID: این محدوده در بازه ی 2000 الی 4000 هرتز قرار داد.
  5. Hi & Treble: محدوده یHi & Treble بین 4000 الی 6000 قرار داشته و استفاده از آن سبب شفافیت صدا می شود.
دستگاه اکولایزر

انواع اکولایزر ها و نحوه ی استفاده از آن ها

اکولایزر های انواع مختلفی دارند که هر یک از آن با بکارگیری فیلتر های مختلف سبب ایجاد تغییر در محدوده ی فرکانس های می شوند. از انواع اکولایزر های پر کاربرد می توان موارد زیر را نام برد :

  1. اکولایزر گرافیکی  (Graphic equalizer):

در این نوع از اکولایزر صدا ورودی و یا سیگنال به قسمت فیلتر ها وارد می شود و پس از عبور از فیلتر هایی که قبلا تنظیم شده اند سیگنال مورد نظر ایجاد می شود.

  1. اکولایزر پارامتریک Parametric equalizer)):

این نوع از اکولایزر یک اکولایزر قدرتمند است که می تواند سه پارامتر مختلف در یک سیگنال صوتی را تنظیم کند. از این سه پارامتر می توان به دامنه ی صدا، پهنای باند و فرکانس مرکزی اشاره کرد. اکولایزر پارامتریک فیلتر های دقیق داشته و محدوده ی های فرکانسی را باد دقت بیشتری تنظیم می کند. این نوع از دستگاه اکولایزر اغلب توسط حرفه ای ها انتخاب میشود.

دستگاه اکولایزر

مکان هایی که می توان در آن ها از اکولایزر استفاده کرد

استفاده از اکولایزر از بابت محیط مورد استفاده محدودیتی ندارند و در محیط های مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. از جمله اماکنی که می توان از اکولایزر ها استفاده کرد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. اتاقک های کنترل تولید برنامه های تلویزیونی
  2. استودیو های ضبط صدا
  3. استودیو های دوبله
  4. استودیو های ضبط برنامه های زنده
  5. استودیو های برنامه های رادیویی

…و هر مکانی که به تولید صدا مربوط باشد.

پارسیان تک فروش انواع میکروفون های سیمی و بیسیم ، پاور میکسر و میکسر صدا  مناسب به انواع سیستم صوتی همچنین فروش تخصصی انواع باند پرتابل یا اکو همراه و باند اکتیو و پسیو در سراسر ایران

0/5 (0 نظر)