شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به دنبال یک سیستم صوتی مناسب جهت دریافت بالاترین کیفیت صدا هستید. خرید یک سیستم صوتی با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این سیستم ها با تاثیر فوق العاده ای که بر کیفیت صدا دارند، باعث می شوند تا فیلم و سریال یا موسیقی مورد علاقه تان با بالاترین ولوم و کیفیت شنیده شوند و تجربه ای ناب و خارق العاده را برایتان رقم بزند. از سیستم های صوتی امروزه در مصارف و کاربردهای متنوعی همچون ایجاد یک سینمای خانگی، سیستم صوتی داخل خودرو ها و … استفاده می گردد. پس اگر به دنبال جایگزین یا خرید یک سیستم صوتی قوی و مناسب هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم صوتی چیست؟

به طور کلی سیستم های صوتی شامل مجموعه ای از تجهیزات است که جهت دریافت صدا با بالاترین و بی خش ترین کیفیت، مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این دستگاه ها، بهترین کیفیت صدای ممکن را به شما هدیه می دهند. این مورد سبب می شود تا ابعاد جدیدی از موسیقی را درک کنید که تجربه تازه ای برای شما خواهد بود. در واقع هرچه کیفیت سیستم انتخابی شما بیشتر و بهتر باشد، ظرافت و قدرت بیشتری در کاهش نویز و ارائه صدای با کیفیت و خالص خواهد داشت.

دامنه کاربری تجهیزات صوتی، امروزه آنقدر زیاد شده است که می توان در هر گوشه کناری آن را مشاهده کرد. از سیستم صوتی داخل خودرو گرفته تا سیستم های پیجینگ بیمارستانی. به عنوان مثال، برخی افراد به دلیل علاقه مند بودن به صدابرداری، اقدام به خرید سیستم صوتی برای صدابرداری می کنند.

سیستم صوتی

اجزای مختلف یک سیستم صوتی

این سیستم ها دارای اجزای مختلف و همچنین ویژگی های متنوعی می باشند و در هر مکان و هر فضایی مانند منزل و خودرو قابلیت پخش نمونه های مختلفی از موسیقی را دارند. معمولا سیستم صوتی خودرو ساده تر از سیستم های هوشمند خانگی هستند و در هر لحظه به اختیار سرنشینان خودرو می تواند پخش کننده آهنگی باشد.

تجهیزات صوتی می تواند شامل بخش های متعددی همچون آمپلی فایر، میکروفن، بلندگو، کابل و رابط، میکسر، پخش خودرو و پروسسور های سیگنال که خود شامل کمپرسور، اکولایزر، افکت، نویز گیر و فیدبک گیر است، باشد. البته تجهیزات دیگری نیز مانند پاور میکسر، پاور آمپلی فایر، رکوردر، ساب و … وجود دارد که در جاهای خاص استفاده می شود.

اما نکته ای که باید در نظر گرفته شود، این است که از کجا تشخیص دهیم که سیستم انتخابی از ویژگی های مطلوبی برخوردار است؟

سیستم صوتی

یک سیستم صوتی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

برای خرید یک سیستم با کیفیت و مناسب توجه به این نکات بسیار کمک کننده خواهند بود:

1.کدامیک برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است: ظاهر يا كيفيت صدا ؟

ظاهر گول زننده و جذاب شاید برای عده کثیری از افراد كه قصد خريد يك سيستم صوتي دارند، وسوسه کننده باشد، اما بايد بدانيد كه ممكن است حرفه‌اي‌ترين سيستم‌هاي صوتي بد‌قيافه‌ترين آنها‌ باشد. پس در درجه اول، باید مشخص كنيد كه از آنچه می ‌خريد چه انتظاری داريد؟ زیبایی يا كيفيت صدا؟

در صورتی که خواهان خرید یک سیستم صوتی با ظاهر زیبا، ضمن برخورداری از قدرت و کیفیت بالا هستید، كارتان كمی سخت خواهد شد، چرا که بايد براي ست كردن اجزای سيستم مانند ساب و باند و آمپلي فاير و … با بيس اصلی، زمان زیادی را صرف کنید.

سیستم صوتی

2.هرگز سيستم حرفه‌اي را به صورت پك شده خريداري نكنيد

شاید به همین دلیل باشد که سیستم بازان حرفه ای (که حساسیت بالایی بر روی کیفیت صدای دریافتی دارند) از هر برندی یک کالا را گلچین می کنند. این موضوع می تواند به اين دليل باشد كه هر برندی تنها در زمينه توليد دسته‌ای از قطعات تبحر دارد. در هر صورت اشخاص با سابقه ای که از طرفداران سیستم ‌های صوتی هستند، هرگز یک پک اسمبل شده را به‌عنوان سیستم صوتی یا حتی تصویری حرفه‌ای قبول نداشته و ترجیح می ‌دهند هر یک از بخش‌ های سیستم را از یک برند مطرح و با کیفیت بالا خریداری کنند.

گفتنی است که هنگام انتخاب كالا نیز، لازم است که به برند كالا توجه خاصی داشته باشید، چرا‌كه طی سال‌های اخير، با ورود گسترده نمونه‌های تقلبی به بازار، شاهد عرضه كالاهايی با نام‌ های شبیه اصل در بازار هستيم. به‌ عنوان مثال، برند تقلبی PIONER كه به جای PIONEER به بازار عرضه شده است. پس قبل از انتخاب، توجه به اینگونه نکات است که می تواند حکم یک نجات دهنده را داشته باشد.

3.نیاز خود را بشناسید !

یکی از مهمترین فاکتورها برای رسیدن به سیستم صوتی مطلوب، تعیین نوع محتوا است. نیازی نیست که حتما از یک سیستم صوتی قوی یا اسپیکرهای فوق ‌العاده استفاده کنید. در حقیقت، پیش از هر چیز شما باید بدانید به چه گوش می‌ دهید؛ اهل تماشای بازی ویدیویی، ورزش، فیلم و برنامه ‌های فرهنگی هستید یا شیفته‌ موسیقی؟. پاسخ این سوال است که در نهایت منجر به انتخاب و خرید یک سیستم صوتی ایده ‌آل می‌ شود.

به عنوان مثال، اگر عاشق گوش دادن به موسیقی هستید، یک جفت بلندگو می ‌تواند، انتخاب خوبی برای شما باشد. با این جفت بلندگو علاوه بر موسیقی می ‌توانید از تلویزیون و حتی بعضی فیلم‌ ها لذت لازم را ببرید. در صورتی که شنونده آماتور موسیقی هستید، یک جفت بلندگو دیجیتالی با کیفیت مناسب، همه چیزی است که به آن نیاز دارید. با صرف هزینه ای اندک نیز می توانید یک ساب ‌ووفر کوچک تهیه کنید تا کیفیت باس بهبود مناسبی می ‌یابد.

و یا اگر بیش از یک شنونده‌ تازه کار هستید و می ‌خواهید هر روز از روح موسیقی تغذیه کنید، یک جفت بلندگو ایستاده می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. حتی سایز کوچک بلندگو ایستاده با چند درایو هم می ‌تواند تجربه شنیداری شما را از موسیقی چند برابر کند، بدون اینکه نگران کمبود فضا باشید.

یک ساندبار یا ترکیب یک ساندبار با ساب ووفر بی سیم نیز برای کسانی که می خواهند فیلم و موسیقی را به صورت عمقی تجربه کنند، انتخاب جالبی است. در بازار هم گستره انتخاب خوبی از نظر کیفیت و قیمت برای این خرید در انتظار شما است. البته فراموش نکنید که صدای فراگیر لذت تماشای فیلم را چندین برابر خواهد کرد.

سیستم صوتی

4. انتخاب بلندگو های مناسب در خرید سیستم های صوتی

بلندگوها از جمله اصلی ترین اجزای سیستم های صوتی می باشند که تاثیر عمده ای در کیفیت صدا را ایجاد می کنند. در حال حاضر مدل های متنوعی از بلندگو ها در بازار موجود بوده که انتخاب مدل مناسب و دقیق آن موجب می شود تا کیفیت صدا تا حد زیادی افزایش پیدا نماید. در هنگام خرید سیستم های صوتی، در صورتی که از اسپیکر با طرحی مناسب استفاده کنید، این امر مانع از ایجاد صدای نامطلوب در هنگام پخش صدای بم می گردد. از طرفی طراحی مناسب بلندگوها از جمله فاکتور هایی است که در افزایش زاویه پخش تاثیر بسزایی داشته و طبیعتا این امر، تجربه شنیداری کاربران را بیش از پیش لذت بخش می سازد.

سیستم صوتی

5. توجه به کانال های خروجی دستگاه

این مورد را هم در نظر داشته باشید که بلندگوهایی که اکثرا در بازار موجود است حداقل دارای دو کانال اصلی و یک کانال صدای بم هستند که این امر موجب می‌ شود تا صدای سیستم پخش شما در هنگام شنیدن صدای مختلف، تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد. البته باید بدانید که در حال حاضر با وجود پیشرفته شدن این تجهیزات صوتی، بلندگوهای چند کانال نیز در بازار موجود است که در پخش صدا با کیفیت بالا نقش کلیدی را ایفا می کند. در این مورد، شما می توانید از بلندگو هایی که حداقل چهار کانال و یک کانال برای صدای بم دارد، بهره بگیرید.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا خرید بلندگوهای چند کاناله کار چندان درستی است و به این فکر کنید که این دستگاه ها فقط باعث افزایش حجم صدا شود، ولی باید بدانید این بلندگو ها با سیستمی که دارند تقسیم صدا در کانال های مختلف را به درستی انجام داده و با وجود اینکه افزایش کانال های بلندگو، موجب افزایش حجم صدا نمی شود، اما به شما کمک می کند تا دقت و تفکیک پذیری صوتی تان تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

0/5 (0 نظر)