میکروفون کاندنسر یکی از انواع میکروفون های استودیویی است که موج صوت را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند تا استفاده و تنظیم آنها در کامپیوتر امکان پذیر باشد. این میکروفون از طریق پرده دیافراگم و صفحه فلزی که پشت آن قرار دارد، این کار را انجام می دهد. تفاوت میکروفون کاندنسر و داینامیک در این است که کاندنسر کوچکترین صدا ها را با جزییات انتقال می دهد ولی داینامیک صداهایی که قدرت بالایی دارند را به درستی انتقال می دهد. کاندنسر نسبت به داینامیک نویز کمتری بر روی صدا می اندازد و به همین دلیل عملکرد بهتری دارد.

با وجود اینکه قیمت میکروفون های داینامیک از کاندنسر کمتر است، میکروفون کاندنسر طرفداران و خریداران بیشتر به خود اختصاص می دهد. میکروفون های کاندنسر به دلیل کارکرد مشابه آنها به خازن، با عنوان میکروفون های  نیز خازنی معروف هستند. میکروفن های کاندنسر به دلیل داشتن خروجی قوی نیازی به تقویت سیگنال ندارند. برای تهیه انواع مختلف میکروفون های کاندنسر می توانید به سایت پارسیان تک مراجعه کنید و به راحتی به صورت آنلاین خرید خود را با کیفیت انجام دهید.

میکروفون استودیویی چیست؟

میکروفون ها در واقع نوعی ابزار هستند که در استودیو ها صدا را دریافت کرده و آن را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند تا در کامپیوتر و پردازنده ها قابلیت مشاهده و تنظیم را داشته باشند. در حالت کلی میکروفون ها از لحاظ ساختار و عملکردی که ارائه می دهند به دو دسته میکروفون های داینامیک و میکروفون های کاندنسر یا خازنی تقسیم بندی می شوند. میکروفون های داینامیک به دلیل سطح حساسیت پایین، عمومی تر هستند و کارکرد بیشتری دارند ولی با این حال میکروفون های کاندنسر همیشه برتری خود را در کیفیت به میکروفون های داینامیک اثبات می کنند. میکروفون های کاندنسر با کیفیت و سطح حساسیت بالای خود می توانند در تمامی زمینه ها مورد استفاده قرار بگیرند .

میکروفون کاندنسر

میکروفون های‌ کاندنسر

برای ضبط صدا های خوب و بدون نویز، انتخاب صحیح میکروفون از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر میکروفون صدا را درست دریافت نکند، به هیچ نحوی نمی توان صدا های درست را بازگرداند، پس بهتر است در انتخاب میکروفون دقت کافی داشته باشید. میکروفون ها در حالت کلی صدا را به سیگنال یا انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. انواع مختلف میکروفون ها این کار را به روش مخصوص و متفاوت خود انجام می دهند. میکروفون ها به دو دسته میکروفون کاندنسر و داینامیک تقسیم بندی می شوند. میکروفون های کاندنسر اکثرا در استدیو ها برای دریافت صدا ها با جزییات و دقت بالا استفاده می شوند.

عمل دریافت صدا در آن نوع میکروفون توسط پرده ای حساس و نازک به نام دیافراگم که بر روی صفحه ای به صورت معلق قرار گرفته است، انجام می شود. زمانی که صدا به دیافراگم برخورد می کند، با توجه به شدت صدای دریافتی پرده دیافراگم حرکت کرده و این حرکت داخل میکروفون به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. میکروفون کاندنسر از حساسیت بالایی برخوردار است و می تواند کمترین و جزئی ترین صدا ها را نیز دریافت کرده و پرده دیافراگم را به حرکت درآورد. میکروفون کاندنسر با ولتاژ پایین برق که به فانتوم پاور معروف است، راه اندازی می شود تا بتواند خروجی قوی و با کیفیتی را ارائه دهد.

این شاخص به این علت مطلوب است که دیگر لزومی ندارد برای افزایش قدرت به سیگنال پری امپ گین بالای دهید. در صورتی که میکروفون مناسب و با کیفیت استفاده نکنید، برای اینکه خروجی قوی داشته باشید باید سیگنال خروجی را با پری امپ تقویت کنید. پری امپ هایی که در رده های پایین قرار دارند در هنگام تقویت سیگنال، نویز هایی را به آن اضافه می کنند. خوشبختانه میکروفون کاندنسر این مشکل را حل و از میان برداشته است. در واقع میکروفون های کاندنسر برای صدا مانند ذره بین عمل می کنند و تمامی جزئیات ریز و درشت صدا را دریافت کرده و انتقال می دهند.

میکروفون کاندنسر

تفاوت میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک

در میکروفون های کاندنسر همانطور که بیان شد، صداها با جزئیات ریز دریافت می شوند و در نهایت نیازی به تقویت نیز ندارند در حالی که در میکروفون های داینامیک قدرت خروجی بسیار پایین تر از میکروفون کاندنسر است و تنها زمانی که سیگنال دریافت به خود به خود قدرت بالایی داشته باشد می تواند سودمند واقع شود. در واقع می توان گفت میکروفون های داینامیک برای دریافت صداهایی که بسیار بلند و پر شدت هستند، به خوبی عمل کرده و در دریافت صدا های ریز و با سطح شدت پایین عملکرد مناسبی را ارائه نمی دهد.

میکروفون کاندنسر

یک میکروفون کاندنسر چگونه عمل می کند؟

میکروفون کاندنسر که به میکروفون های خازنی هم معروف است، دقیقا مانند یک خازن کار می کنند. خازن دو صفحه است که در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند و هرچه فاصله این دو صفحه با یکدیگر کمتر باشد، ظرفیت خازن افزایش می یابد. کپسولی که در میکروفون های کاندنسر کار گذاشته شده است، مشابه خازن است. به این صورت که دارای یک دیافراگم نازک در مقابل صفحه ای فلزی است. این دیافراگم رسانا بوده و زمانی که موج صدا به آن برخورد می کند، موج را به نسبت صفحه فلزی که در پشت خود دارد جلو و عقب می برد در واقع فاصله بین آن دو تغییر می کند و باعث می شود موج صوت به سیگنال الکتریکی تبدیل شود.

میکروفون کاندنسر

آیا میکروفون کاندنسر کیفیت صدای بهتری دارد؟

میکروفون های کاندنسر به دلیل دیافراگم سبک و بسیار حساسی که دارند می توانند موج صدا را با دقت و سرعت بالایی دریافت کنند بنابراین خروجی دارای کیفیت بالاتر و شفاف تری خواهد بود. انواع مختلف میکروفون های کاندنسر دارای بازه های وسیع پاسخ فرکانسی و همینطور پاسخ ترانزیت بسیار خوبی دارند در اصل می توان گفت جهش بالا و مناسبی از سطح انرژی هستند. میکروفون های کاندنسر به دلیل حساسیت بالایی که دارند نسبت به سایر میکروفون ها نویز کمتری روی صدا ایجاد می کنند.

میکروفون کاندنسر

چگونه یک میکروفون استودیویی انتخاب کنیم؟

افرادی که کار آنها جمع کردن قطعات ضبط صدا است، به خوبی می دانند که انتخاب یک میکروفون خوب چقدر اهمیت دارد. برای انتخاب میکروفون بهتر است ابتدا از انواع مختلف میکروفون موجود آشنا شوید. سپس محلی که می خواهید از میکروفون استفاده کنید را بررسی کنید در صورتی که نیاز دارید تمامی صدا ها به صورت کامل و با جزییات انتقال یابد بهتر است از میکروفون های خازنی یا کاندنسر استفاده کنید در غیر این صورت، میکروفون های داینامیک انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

میکروفون کاندنسر
0/5 (0 نظر)