امروز قصد داریم تا کمی در رابطه با موضوع هوشمند سازی ساختمان ها و مزایا و معایب این کار با شما صحبت کنیم. اگر از آن دست افرادی هستید که با این موضوع آشنایی چندانی ندارید، شاید درباره مزایا، معایب، انتخاب یک شرکت مناسب برای دریافت خدمات هوشمند سازی و نکات مهم در این مورد هم آشنایی چندانی نداشته باشید. اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد. شما با مطالعه این مقاله می توانید با این موارد بیشتر آشنا شوید.

هوشمند سازی ساختمان

همه روزه جهان در حال توسعه و پیشرفت در جهت رفاه بیشتر نسل انسان می باشد. به تبع ما نیز روز به روز بیشتر از سیستم ها و تکنولوژی های جدید استفاده می کنیم که البته هدف اصلی از به کارگیری همه این تکنولوژی های جدید، بهبود شرایط زندگی مان است. یکی از این فناوری ها و تکنولوژی های نوظهور که مزایا فوق العاده زیادی برای بهبود شرایط زندگی انسان دارد، تکنولوژی های هوشمند سازی خانه ها و دیگر فضاها می باشد. اگر چه سابقه هوشمند سازی خانه ها در ایران، آنچنان زیاد نیست؛ اما به تدریج و در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این روند توسعه در شهرهای بزرگ و در مناطق آپارتمان نشین پیشرفت بیشتری داشته است و در حال حاضر در اغلب خانه هایی که در حال ساخت هستند، نگاه ویژه ای به مبحث هوشمند سازی ساختمان شده است. البته شاید سطح هوشمند سازی خانه ها در ایران، در سطوح پیشرفته قرار ندارد؛ اما اغلب خانه هایی که در حال هوشمند سازی هستند، از حداقل تجهیزات هوشمند سازی، حداقل برای بهینه سازی مصرف انرژی بهره می برند و این موضوع برای شروع روند توسعه هوشمند سازی اماکن مختلف در ایران بسیار خوب است. متداول ترین سیستم های هوشمند در ایران نیز شامل سیستم های هوشمند کنترل روشنایی می باشند.

هوشمند سازی ساختمان

مزایا هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی خانه ها و ساختمان ها مزایا فوق العاده زیادی دارد و تمام این منافع در جهت رفاه هرچه بیشتر ما در نظر گرفته شده اند. حال باید این سوال را بپرسیم که سیستم های هوشمند یا هوشمند سازی ساختمان ها به واقع چه مزایایی می تواند برای ما داشته باشد؟ اجازه دهید به اختصار درباره هر یک از مزایای هوشمند سازی ساختمان صحبت کنیم. اولین مزیت طراحی خانه های هوشمند، افزایش کیفیت سرویس دهی و بهره برداری درست از تجهیزات می باشد. دیگر مزیت خانه های هوشمند، افزایش قیمت آن ها نسبت به سایر خانه های معمولی است. گذشته از این ها باید به افزایش طول عمر مفید دستگاه ها نیز اشاره کنیم. البته منظورمان دستگاه هایی است که در چرخه سیستم های هوشمند قرار گرفته اند. علاوه بر این ها باید به افزایش زیبایی و نظم طراحی داخلی نیز اشاره کنیم؛ چرا که کابل کشی ها در ساختمان کمتر شده و منظم تر هستند. همانطور که می دانید، هوشمند سازی ساختمان از اتلاف انرژی نیز جلوگیری کرده و می تواند به مصرف صحیح انرژی کمک کند. همین صرفه جویی در انرژی، خود باعث کاهش هزینه های بعدی شما خواهد شد. گذشته از این ها شما می توانید بر عملکرد تمامی دستگاه های هوشمند ساختمان نظارت داشته باشید و آن ها را کنترل کنید. این نظارت و کنترل می تواند از راه دور نیز انجام شود که مزیت فوق العاده ای برای سیستم های هوشمند محسوب می شود. گسترده بودن تجهیزات هوشمند و تنوع و کیفیت بالای آن ها نیز از دیگر مزایا خانه هوشمند به شمار می آید. البته این ها تنها چند مورد از مزایا یک سیستم هوشمند در خانه می باشد.

هوشمند سازی ساختمان

معایب هوشمند سازی ساختمان

خوب در بخش قبل با مزایای سیستم های هوشمند تا حدی آشنا شدید. اما این را نیز باید در نظر داشته باشید که هر سیستمی در کنار مزایا و فوایدی که دارد، دارای معایبی نیز خواهد بود. البته در موضوع هوشمند سازی ساختمان، قطعا معایب آن بسیار کمتر از مزایا و منافعی است که از این طریق حاصل می شود. یکی از نگرانی ها و یا به قولی معایب هوشمند سازی خانه ها، موضوع هزینه های سنگین این کار می باشد. از آن جایی که این تکنولوژی در ایران کمی نو ظهور است، قیمت بالایی نیز دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این هزینه بالا، در مراحل بعدی و با مزایایی که این سیستم ها دارد، دوباره به شما بازگردانده خواهد شد. همچنین این نکته را نیز باید عرض کنیم که اگر شما یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید، می توانید با صرف کمترین هزینه، ساختمان خود را هوشمند کنید. اما نگرانی دیگری که در مورد سیستم های هوشمند، در بین افراد دیده می شود، ترس از خرابکاری و هک این سیستم ها می باشد. از آن جایی که هوشمند سازی ساختمان بر پایه ارتباط اجزا و دستگاه ها با اینترنت وای فای انجام می شود، وجود این نگرانی انکار ناپذیر است. البته تجهیزات هوشمندی که به تازگی طراحی و ساخته می شوند، قدرت نفوذ بسیار کمتری داشته و نگرانی ها را بسیار کمتر کرده است.

هوشمند سازی ساختمان

ویژگی های یک شرکت معتبر هوشمند سازی

با تمام این بحث ها، مشکلات، معایب و حتی مزایای سیستم های هوشمند، باید به یک نکته توجه ویژه داشت. آن هم انتخاب یک شرکت فنی معتبر در زمینه هوشمند سازی ساختمان می باشد. در ایران شرکت های متخصصی هستند که در این زمینه خدمات رسانی می کنند. اما چگونه بهترین شرکت را برای انجام خدمات هوشمند سازی ساختمان مان انتخاب کنیم؟ البته که معیارها و ویژگی های زیادی برای یک شرکت مناسب وجود دارد؛ اما مهمترین ویژگی یک شرکت هوشمند سازی که بتواند انجام خدمات طراحی خانه هوشمند را به خوبی سامان دهد، اعتبار و برند آن شرکت می باشد. اما دیگر ویژگی این شرکت، تنوع خدمات، کیفیت بالا و ضمانت محصولات هوشمند است. سعی کنید این موارد را حتما لحاظ کنید.

پیش از هوشمند سازی ساختمان باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

موارد متعددی هستند که شما پیش از شروع به طراحی و هوشمند سازی ساختمان باید به آن ها توجه داشته باشید. از جمله این موارد می توان به نیازسنجی های لازم اشاره کرد. شما ابتدا باید بدانید که به چه تجهیزات و خدمات هوشمند سازی نیاز دارید و سپس در این جهت اقدام نمایید. نکته دوم شرایط فعلی خانه شما است. آیا ساخت خانه تان تکمیل شده است و یا در حال ساخت می باشد. شما قصد دارید، خانه تان از چه سطحی از هوشمند سازی بهره مند باشد و چه میزان بودجه برای این کار در نظر گرفته اید؟ آیا این خدمات هوشمند سازی که می خواهید دریافت کنید، گارانتی دارد و دیگر افرادی که از آن استفاده کرده اند، راضی بوده اند؟

هوشمند سازی ساختمان

0/5 (0 نظر)