ویژگی میکروفون ایده آل خوانندگی: چه در حال فیلم برداری یک فیلم کوتاه باشید یا بخواهید یک پادکست را ضبط کنید، در تمامی این موارد، صدا اهمیت فوق العاده زیادی دارد. شاید بتوان با میکروفون تلفن همراه نیز پروژه ای را شروع کرد، اما برای آغاز یک کار حرفه ای، باید به دنبال یک میکروفون خاص باشید.

میکروفون ها در انواع مختلفی تولید می شوند. مهم این است که شما، میکروفون مناسب کار خود را پیدا کنید. به همین جهت در این مقاله قصد داریم تا ویژگی های یک میکروفون حرفه ای جهت ضبط صدا را بیان کنیم. پارسیان تک تا انتهای این مقاله همراه شما خواهد بود.

لینک های پر بازدی فروشگاه

میکروفون بیسیم

میکروفون سیمی

میکروفن استودیویی

میکروفون رومیزی

میکروفون چیست؟

میکروفون دستگاه یا حسگری است که صدا را به جریان الکتریکی تبدیل می کند. میکروفون ها هچنین با نام اختصاری MIC نیز شناخته می شوند. اجزای داخلی همه میکروفون ها یکسان نیستند و وابسته به نوع و کاربرد، تفاوت هایی با یکدیگر دارند. کیفیت صدا وابسته به قطعات تعبیه شده در میکروفون است.

میکروفون ها در بسیاری از وسائل مانند تلفن، ضبط صوت، سمعک، کامپیوتر، تلویزیون و… مورد استفاده قرار می گیرند. کندانسور رایج ترین نوع میکروفون در صنعت موسیقی است. برای اطلاع از ویژگی های یک میکروفون خوب، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پاسخ فرکانسی میکروفون

شاید از خود بپرسید که پاسخ فرکانسی چیست؟ در حقیقت پاسخ فرکانسی، حساسیت مخصوص به فرکانس میکروفون است. چنین موردی بیان می کند که میکروفون کدام فرکانس های صوتی را تولید می کند و نسبه به کدام یک از آن ها حساس تر خواهد بود. اگر بخواهیم این عبارت را تجزیه کنیم، “پاسخ فرکانسی” به این معنی است که میکروفون چقدر خوب به فرکانس ها پاسخ می دهد.

میکروفون ها در درجه اول به فرکانس های موجود در محدوده 20 – 20000 هرتز پاسخ می دهند اما برخی از آن ها به امواج فراصوت (فرکانس های صوتی کمتر از 20 هرتز) و اولتراسوند (فرکانس های صوتی بیشتر از 20000 هرتز) نیز حساس هستند.

پاسخ فرکانسی و قطبی مهم ترین مشخصات میکروفون می باشند. تولیدکنندگان میکروفن معمولاً برای آزمایش پاسخ فرکانسی، صدای صورتی از بلندگوی کالیبره شده را به سمت میکروفون خود در محفظه ای بدون صدا پخش می کنند. میکروفون های Lavalier اغلب دارای توری های مختلفی هستند که به طور خاص برای تغییر پاسخ فرکانس ساخته شده اند. میکروفون های کندانسور با دیافراگم کوچک اغلب وسیع ترین و بیشترین پاسخ فرکانسی را ایجاد می کنند.

پاسخ قطبی میکروفون

هنگامی که کاربرد و هدف میکروفون را متوجه شدید، گام بعدی این است که تعیین کنید میکروفن شما چه چیزی را ضبط می کند. آیا می خواهید میکروفون فقط آنچه را که در جلوی آن قرار دارد ضبط کند یا تمایل دارید که صدای اطراف خود را نیز بشنوید؟ در این هنگام، باید پاسخ/ نمودار قطبی میکروفون را بررسی کنیم. در واقع الگوی قطبی به میزان حساسیت میکروفون نسبت به ضبط صدا از جهات مختلف اشاره می کند.

ویژگی میکروفون ایده آل خوانندگی

کاردیود از رایج ترین الگوهای نمودار قطبی است. این کلمه به راحتی قابل درک می باشد زیرا ریشه آن الگو از زبان لاتین و به معنی قلب گرفته شده است. بنابراین نمودار قطبی این دسته از میکروفون ها به شکل قلب خواهد بود. البته پاسخ قطبی هر میکروفون مختص به خود می باشد. یکی دیگر از انواع رایج الگوهای قطبی همه طرفه است.

همانطور که از نامش پیداست صدا را از همه جهات دریافت می کند. میکروفون ها صدا را به صورت سه بعدی ضبط می کنند اما نمودار قطبی یک سیستم مختصات دو بعدی است. با این حال، اطلاعات جمع آوری شده از پاسخ قطبی میکروفون به ما درک کاملی از حساسیت نسبی جهت آن میکروفن ارائه می دهد. الگوهای قطبی میکروفن با پخش صدا و چرخاندن میکروفن به صورت 360 درجه اندازه گیری می شود.

حساسیت یا Sensitivity

وقتی به مشخصات فنی یک میکروفون نگاه می کنید، با کلمه حساسیت یا Sensitivity رو به رو خواهید شد. اما درجه حساسیت میکروفون چیست؟ درجه حساسیت میکروفن سطح سیگنال خروجی میکروفون را در یک ورودی آکوستیک معین اندازه گیری می کند. در حقیقت، حساسیت به ما می گوید که میکروفن به عنوان مبدل انرژی صوتی به انرژی الکتریکی چقدر موثر عمل خواهد کرد.

خروجی میکروفون در مقایسه با ورودی آکوستیک بر حسب dB (دسی بل) بیان می شود. سیگنال های ورودی معمولا بالاتر از سطح خروجی میکروفون هستند، بنابراین عدد به دست آمده (در دسی بل) منفی خواهد بود. در نتیجه یک میکروفون با درجه حساسیت 55-دسی بل سیگنال بیشتری را نسبت به یک 60- دسی بل به پایانه های ورودی ارائه می دهد. در اکثر تجهیزات صوتی مدرن، امپدانس ورودی میکروفون به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از امپدانس خروجی میکروفون می باشد. بنابراین ممکن است به عنوان یک مدار در نظر گرفته شود.

این امر اندازه گیری ولتاژ مدار را به ابزاری مفید در مقایسه حساسیت های میکروفون تبدیل می کند. البته درجه حساسیت واقعی معمولاً در انتخاب میکروفون ملاک اصلی نیست. توجه داشته باشید که وقتی کسی می گوید: میکروفون خراب می شود، اغلب ورودی وسایل الکترونیکی (میکسر/تقویت کننده/ضبط کننده) میکروفون آسیب می بینند.

چگونه می توانید کیفیت ضبط توسط میکروفون را بهبود بخشید؟

در قدم اول بهتر است که محیط ضبط خود را عایق بندی کنید. این کار شاید در نگاه اول ساده و عجیب به نظر برسد، اما کیفیت ضبط شما را به شدت افزایش خواهد داد. هزاران روش برای عایث بندی و تطابق اتاق خود برای ضبط وجود دارد اما بهترین آن، استفاده از فوم آکوستیک خواهد بود. در نتیجه می توانید از تجمع فرکانس پایین در ایجاد مشکل در ضبط خود جلوگیری کنید.

یکی دیگر از روش های بهبود کیفیت صدا این است که میکروفون را در جای مناسبی قرار دهید تا صدا به بهترین نحو ضبط شود. اگر میکروفون USB را انتخاب کنید، احتمالاً به رابط صوتی نیاز خواهید داشت، زیرا اکثر میکروفون ها دارای اتصال XLR هستند. برای ضبط هر صدایی به صورت دیجیتالی در رایانه، به رابطی نیاز دارید که بتوانید به رایانه خود متصل کنید. برخی از آنها حتی می توانند قدرت فانتوم مورد نیاز برای میکروفون های کندانسور را نیز تأمین کنند.

پیشتر در مورد ویژگی میکروفون ایده آل خوانندگی صحبت شد اما در ادامه پیشنهاد میشود از محصولات پارسیان تک دیدن بفرمایید و یا از مشاورین ما جهت دریافت مشاوره خرید کمک بخواهید.

0/5 (0 نظر)