امروزه انواع بسیار متنوع و متعددی از اسپیکرها وجود دارد که مشتریان آن می توانند بنابر کاربری که از آن انتظار دارند، نوعی از اسپیکر را خریداری کنند. در ادامه این مطلب توضیحاتی درباره انواع اسپیکرها، موارد استفاده آن ها و تفاوت آن ها با یکدیگر مطالبی را در اختیار شما قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

اسپیکر چیست

هر سیستم صوتی را که انتخاب و خریداری کنیدف مطمئنا کیفیت اسپیکر و خروجی صدا مهمترین موضوعی است که می بایست به آن اهمیت داده باشید. چون اگر سیستم شما دارای اسپیکر و خروجی صدای نامطلوب باشد موسیقی با کیفیت و شفاف شنیده نخواهد شد.

بلندگو یا اسپیکر ها دستگاه‌هایی هستند که قابلیت تبدیل سیگنال‌های الکتریکی تقویت شده را به ارتعاشات هوا دارند که آهنگ صدا نیز از طریق همین ارتعاشات به گوش  شنونده خواهد رسید. اسپیکرها و بلندگوها در شکل های متنوع و متعددی تولید می شوند اما با عین حال صرف نظر از ظاهر زیبای بسیاری از آن ها می بایست به کیفیت خروجی صدای آن ها اهمیت ویژه داد.

اسپیکرها

انواع اسپیکر

اسپیکرها به دو دسته منفعل و خودفعال تقسیم بندی می شوند. در نوع اسپیکر منفعل می توان گفت که بلندگو برای این که صدا تولید کند احتیاج به تقویت کننده برق جداگانه دارد. این نوع از بلندگوها فقط ویژگی های اساسی که یک بلندگو می بایست دارا باشد را دارند.

در مقابل اسپیکرهای خودفعال، یک تقویت کننده برق داخلی دارند که معمولا آن را به اسم آمپلی فایر می شناسیم. این آمپلی فایر مستقیما به میکسر متصل می شود که تعداد سیم و کابل مورد استفاده را کاهش می دهد.

   زمانی که می خواهید برای خرید اسپیکر اقدام کنید قبل از هرچیز کاربری خود را بسنجید. ابعاد مناسب، منفعل یا خودفعال بودن، باتری خور بودن، کیفیت صدا، بلندی صدا و… ویژگی هایی هستند که باید هنگام خرید اسپیکر به آن توجه کنید.

اسپیکرها

خرید انوع اسپیکر

ار برای سینمای خانگی خود می خواهید اسپیکر تهیه کنید، باید بدانید که برای سینمای خانگی سه نوع اسپیکر وجود دارد که شامل نوع پایه دار آن برای قرار گرفن در اطراف و یک باند مرکزی می شود.

برای کامپیوتر و لپ تاب بهتر است از نوع اسپیکرهای کوچکتر استفاده کنید که با سیم و اتصال به برق کار می کنند. می توانید از اسپیکرهای بلوتوثی نیز برای این منظور استفاده کنید.

اسپیکرهای قابل حمل، اسپیکرهایی هستند که معمولا باتری قابل شارژ دارند و می توانند ساعت ها موسیقی پخش کنند و به بلوتوث موبایل یا پخش کننده های دیگر متصل می شوند.

نوع دیگری از اسپیکر نیز کارکیت نام دارد که مناسب ماشین طراحی شده است. این مدل به کاربر امکان برقراری تماس صوتی و پخش موزیک را می دهد و از طریق شارژر فندکی ماشین شارژ شده و خود دارای بلندگو است.  

اسپیکرها

کاربرد اسپیکرها

از اسپیکرها در موارد متعددی می توان استفاده کرد که در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

برای گوش دادن به موسیقی از کامپیوتر، موبایل و…

برای افراد نابینا که با گوش دادن مطالب را درک می کنند.

برای دیدن ویدئو و فیلم

در مراکز، سازمان ها، مدارس و… برای اطلاعیه ها و یا پخش موسیقی یا اخطار

در باشگاه های ورزشی، مجالس عروسی و عزاداری و…

اسپیکرها

اسپیکر بلوتوث و مشخصات آن

برای خرید یک اسپیکر بلوتوثی مناسب، باید بدانید که تنوع بیشماری در بازار برای این دسته از اسپیکر وجود دارد که حتی در مواقعی ممکن است شما را در نهایت گیج و خسته کند. اما برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است ابتدا معیارهایی که برای یک اسپیکر قابل حمل در نظر دارید را اولویت بندی کنید تا در هنگام خرید کمتر با مشکل مواجه شوید. در اینجا نیز چند نکته ذکر شده که مطالعه آن به خرید بهتر شما کمک خواهد کرد.

اگر ابعاد کوچک اسپیکر بلوتوثی برای شما حائز اهمیت است و نمی خواهید از یک کیف بزرگ برای حمل و نقل بلندگوی خود استفاده کنید فاکتور اندازه کوچک را مدنظر قرار دهید. اگر قصد دارید مدت زمان زیادی را از اسپیکر استفاده کنید و در طول روز به موزیک رادیو و… گوش دهید بهتر است به عمر باتری به کار رفته در آن توجه ویژه داشته باشید. در صورتی که اسپیکر خود را به مسافرت، کوهنوردی، طبیعت گردی و… نیز می برید بهتر است به این مورد توجه کنید که بدنه اسپیکر مقاومت بالایی داشته و ترجیحا ضدآب باشد.  

تنوع بسیار زیادی که در اسپیکرهای بلوتوثی وجود دارد سبب می شود که مصرف کننده امروزه بتواند دقیقا مطابق با سلیقه و دلخواه خود اسپیکری که کاربری مناسبی برایش داشته باشد و از لحاظ قیمت نیز مطابق با بودجه اش باشد را انتخاب و خریداری نماید. این دسته از اسپیکرها در برخی از مواقع ضروری بسیاری کاربردی هستند. در هنگام خرید آن توجه کنید که حتما از پورت کارت حافظه نیز برخوردار باشد تا زمانی که امکان اتصال گوشی به آن مقدور نیست بتوانید با گذاشتن کارت حافظه در آن از اسپیکر خود استفاده کنید. در کل وجود پورت کارت حافظه برای اسپیکر بلوتوثی به منزله بهتر بودن آن است، زیرا در غیر این صورت ممکن است در واقع اضطراری نتوانید از آن استفاده نمایید.

اسپیکرها

تفاوت اسپیکرهای وای فای و اسپیکر بلوتوث

چندین تفاوت بین اسپیکر بلوتوثی و اسپیکر وای فای وجود دارد که برخی از آن ها را به اختصار بیان می کنیم:

یکی از مهمترین تفاوت ها قابلیت حمل اسپیکر است. اسپیکر وای فای معمولا حجیم و سنگین است و ممکن است به سادگی قابل حمل نباشد و مناسب برای شرایطی است که در موقعیت ثابتی قرار بگیرد اما اسپیکر بلوتوث سبک تر و کوچک تر است و مصرف کمتری نیز دارد.  

تفاوت دیگر این دو اسپیکر در برقراری ارتباط است. همان طور که از اسم آن ها مشخص است، اسپیکر بلوتوث با استفاده از رابطه مستقیمی که با موبایل یا ابزار دیگر برقرار می کند قادر به پخش صدا می باشد در صورتی که اسپیکر وای فای احتیاج به یک مودم یا برقراری اتصال وای فای دارد تا صدا را پخش کند.

سرعت و کیفیت ارتباطی که با اسپیکرها به صورت بی سیم برقرار می شود از دیگر تفاوت ها به شمار می رود. به طوری که برد وای فای نسبت به بلوتوث بیشتر بوده و می تواند فاصله ای در حدود 20 تا 30 متر را پوشش دهد در صورتی که برد بلوتوث نسبت به آن کمتر است و شاید نهایتا بتواند 10 متر فاصله را آن هم صرف نظر از محیط های شلوغ، دیوارها و… پوشش دهد. قدرت آنتن و کیفیت تراشه ای که در ساخت اسپیکر بلوتوثی و وای فای به کار می رود نیز در بهبود برد آن ها تاثیرگذار است.

بلوتوث نسبت به وای فای مصرف کمتری نیز داشته و به همین دلیل است که برد کمتری دارد.

0/5 (0 نظر)