بسیاری از مردم تصور می کنند که خرید یک اسپیکر و باند گران قیمت برای داشتن بهترین کیفیت صدا، کافی است. درحالی که نحوه قرارگیری باند، از کیفیت آن مهم تر است! به طور مثال، شما ممکن است یک بلندگوی گران قیمت تهیه کنید. اگر آن را در مکان نادرست قرار دهید، صدای خوبی دریافت نخواهید کرد! در نتیجه، قیمت و کیفیت اجزای داخل باند تنها عامل تعیین کننده در میزان صدا نخواهند بود.

اکو همراه یا باند پرتابل چیست؟

واقعیتی که اغلب نادیده گرفته می شود این است که جدای از فناوری داخلی بلندگو، تغییرات جزئی در موقعیت آنها در یک اتاق می تواند بهبود چشمگیری در صدای کلی ایجاد کند. هنگام قرارگیری باند و بلندگو باید چند نکته را در نظر بگیرید. البته ما نمی توانیم شما را مجبور به انجام کاری کنیم؛ اگر هر یک از این اصول را نادیده می‌گیرید، مطمئناً با مشکل مواجه خواهید شد. در ادامه به بیان این نکات کاربردی می پردازیم. با پارسیان تک همراه باشید.

آشنایی با اجزای مختلف سیستم صوتی

  • بلندگوی مرکزی: بیش از 50 درصد از کل صدای از این قسمت خارج می شود. اگر به فکر خریدن سیستم صوتی هستید، در بلندگوی مرکزی به هیچ عنوان کوتاهی نکنید.
  • بلندگوهای چپ و راست: اکثر موسیقی متن و جلوه های صوتی از این بلندگوها می آیند. برای این قسمت می توانید از بلندگوهای دیواری یا ماهواره ای استفاده کنید.
  • اسپیکر فراگیر: این بلندگوها اکثر صداهای افکت محیطی را ارائه می دهند. بسته به تنظیم بلندگوی شما می‌تواند دو، چهار یا بیشتر از این اسپیکر فراگیر وجود داشته باشد. این بلندگوها به یکدیگر متصل هستند تا یک میدان صوتی سه بعدی واقعی ایجاد کنند.
  • توییترها: توییترها بخشی دیگر از بلندگوهای هستند (علاوه بر ساب ووفر) و معمولاً در قسمت بالای جعبه اسپیکر یافت می شوند. آنها صداهای فرکانس بالا را عرضه می کنند.
  • ساب ووفر: ساب ووفر صداهای فرکانس پایین مانند را ارائه می دهد.

باند سقفی

باند مرکزی

قرارگیری باند مرکزی

بلندگوی مرکزی، اصلی ترین قسمت سیستم صوتی شماست. پس در قدم اول، به تنظیم آن می پردازیم. بلندگوی مرکزی را مستقیماً در بالا یا زیر تلویزیون قرار دهید و آن را با وسط صفحه به گونه ای تنظیم کنید که در مرکز قرار بگیرد. همچنین باید مطمئن شوید که نزدیک صفحه است و فاصله زیادی بین آنها قرار ندهید. به طور معمول، نقطه ایده آل برای قرار دادن بلندگوی مرکزی عمودی زیر صفحه نمایش است زیرا در اطراف سطح گوش قرار خواهد گرفت. اگر بلندگو بیش از حد در بالای یا زیر صفحه قرار گیرد، همگام سازی صدا با مشکل مواجه می شود. اگر بلندگوی مرکزی را بیش از حد به سمت راست یا چپ قرار دهید، ممکن است احساس کنید که صدا از اتاق دیگری می آید!

چیدمان بلندگوهای راست و چپ

فاصله بین بلندگوهای استریو باید با فاصله ای که از تلویزیون می نشینید مطابقت داشته باشد. برای مثال، اگر در فاصله 6 فوتی تلویزیون نشسته اید، هر بلندگوی استریو باید 3 فوت از تلویزیون فاصله داشته باشد. ارتفاع قرارگیری این بلندگوها بسیار مهم است. ضروری است که میدان صوتی جلوی صفحه نمایش را متعادل کنید. به طوری که بلندگوهای جلو چپ، وسط و راست جلو مکمل یکدیگر باشند. بلندگوهای جلویی باید در فاصله یکسانی از چپ و راست تلویزیون قرار داشته باشند. محدوده پیشنهادی برای زاویه بلندگوهای چپ و راست از وضعیت نشستن شما 22 تا 30 درجه است. بلندگوها باید طوری چیده شوند که در طول اتاق پخش شوند. شما هنگامی صدا را با بهترین کیفیت می شنوید که بلندگو هم سطح با گوش شما قرار بگیرد. اگر موقعیت اتاق شما برای اجرای این ارقام مناسب نیست، بهتر است که در نزدیک ترین حالت به آن ها قرار بگیرید.

محل قرارگیری باند فراگیر

محل قرارگیری باند فراگیر

فاصله بین صندلی شما و هر بلندگوی عقب باید با فاصله بین صندلی شما و بلندگوهای جلو مطابقت داشته باشد. بلندگوهای فراگیر بهترین عملکرد را در سمت چپ و راست موقعیت گوش شما دارند. تعداد بلندگوهای فراگیر وابسته به سلیقه و اندازه اتاق شماست. اما معمولا از این دو مدل استفاده می کنند؛ 5.1 فراگیر (پنج بلندگو و یک ساب ووفر) و 7.1 فراگیر (هفت بلندگو و یک ساب ووفر). خوشبختانه محل قرارگیری این بلندگوها به اندازه اسپیکرهای راست و چپ مهم نیست. بلندگوهای فراگیر باید کمی بالاتر از بلندگوهای راست و چپ در اتاق باشند. در حالت ایده آل، حدود 1 تا 2 فوت بالاتر از ارتفاع سر هنگام نشستن. ممکن است برای به دست آوردن موقعیت دقیق دچار مشکل شوید، اما همیشه سعی کنید تا جایی که فضای شما اجازه می دهد به استانداردهای ذکر شده نزدیک شوید.

خرید باند اکتیو

خرید باند پسیو

برترین تولیدکنندگان باند پسیو

نحوه چیدمان ساب ووفر

نکته خوب در مورد ساب ووفر این است که می تواند تقریباً در هر نقطه از اتاق قرار بگیرد. محل قرارگیری آن به میزان بیسی که می خواهید هنگام تماشای تلویزیون دریافت کنید بستگی دارد. می توانید آن را مستقیماً پشت مبل خود یا در گوشه قرار دهید تا امواج صوتی از دیوار طنین انداز شود. البته بهتر است آن را حداقل 30 سانتی متر از یک گوشه قرار دهید.

نکات کلی در قرارگیری باند

نکات کلی در قرارگیری باند

  • اگر اتاق شما مستطیل شکل است، بلندگوها را رو به سمت طول اتاق قرار دهید.
  • موسیقی به طور کلی به صورت استریو منتشر می شود، به این معنی که صدا بین بلندگوهای چپ و راست پخش می شود. قرار دادن بلندگوها در زاویه 60 درجه بهترین “تصویر استریو” را از این صداها به شما ارائه می دهد.
  • اگر اتاق کوچکتری دارید، سعی کنید تا جایی ممکن بین دیوار و بلندگو فاصله بگذارید. آنها را خیلی نزدیک به دیوار قرار ندهید زیرا بیس به خوبی پخش نمی شود.
  • اگر بلندگوهای شما روی میز قرار دارد، بهتر است که زیر آن یک فوم یا حائل قرار دهید.
0/5 (0 نظر)