ضبط موسیقی حرفه ای در منزل، بیش از هر زمان دیگری امکان پذیر است. طی 20 سال گذشته، بهبود قیمت تجهیزات استودیوی خانگی سبب گسترش ضبط موسیقی در منزل شد. وجود برنامه های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب به این امر دامن زده است. اما اگر شما تازه کار هستید ، سوال اصلی این است که از کجا شروع کنید؟ استودیوهای خانگی زیبا در اینستاگرام بسیار جذاب هستند، اما فکر نکنید استودیوی خانگی شما باید شبیه استودیوهای حرفه ای باشد! در حقیقت شما برای شروع، به لوازم خیلی پیچیده نیاز ندارید! کافی است به نکات بیان شده در این مقاله توجه کنید تا به مرور زمان به استودیو حرفه ای خود برسید. با ما همراه باشید.

 

لوازم مورد نیاز برای استودیو خانگی

راه اندازی استودیوی ضبط خانه نیازی به هزینه زیادی ندارد. بیشتر از تجهیزات، شما باید روی مهارت و نکات خاص توجه کنید. تنها هشت وسیله کلیدی برای راه اندازی استودیو خانگی لازم است؛ کارت صدا، میکروفون، کابل میکروفون، پایه میکروفون، فیلتر پاپ، هدفون، مانیتور و اسپیکر و آکوستیک تریتمنت. با استفاده از این لوازم به راحتی می توانید کار خود را شروع کنید. حتی در ای لیست نییز برخی از موارد اختیاری هستند.

 

رابط صوتی (Audio Interface)

اکثر مردم استفاده از رابط صوتی USB را ترجیح می دهند. این قطعه به شما این امکان را می دهد تا میکروفون، بلندگوها و هدفون را به رایانه خود متصل کنید. رابط های صوتی Komplete Audio NI برای مبتدیان یک گزینه عالی محسوب می شود. اگر به کانال های بیشتری (برای ضبط درام یا گروه کر بزرگ) نیاز دارید، رابط های صوتی بیشتری لازم خواهد بود. اگر به فکر تقویت رابط های صوتی خود هستید، می توانید از مبدل های بهتری استفاده کنید.

 

میکروفون، نیاز ضروری هر استودیو

با میکروفون کندانسور دیافراگم بزرگ کاردیوئید شروع کنید. این نوع میکروفن در آوازها، گیتارهای آکوستیک عالی عمل می کنند. sE Electronics sE2200a یک انتخاب خوب برای افراد مبتدی است. کابل های میکروفون نیز به اندازه خود میکروفون مهم هستند. شما به یک کابل XLR متعادل نیاز دارید. به دنبال گران ترین گزینه نباشید، اما ارزان ترین میکروفون هم مناسب استودیو نخواهد بود. کابل میکروفن Mogami CorePlus در این میان بهترین خواهد بود.

میکروفون استودیویی

میکروفون

 

پایه میکروفون

برای هر میکروفون به یک پایه احتیاج دارید. این پایه ها با گذشت زمان فرسوده می شوند. پس هرچه ارزان قیمت تر باشند، مجبور هستید که زود به زود پایه میکروفون را عوض کنید. K&M 210 یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین پایه ها برای میکروفون است و از بدنه مناسبی نیز برخوردار است. این پایه تا چندین سال عمر میکند و نسبت به رقیبان خود از قیمت مناسب تری نیز برخودار است.

 

فیلتر پاپ

پاپ فیلتر در ضبط صدا یکی از موارد ضروری محسوب می شود. این وسیله گران نیست و از ورود نویز و صداهای اضافی به میکروفون جلوگیری می کند. در نتیجه صدای شما صاف تر به نظر می رسد. برای شروع پاپ فیلتر Shure PS-6 Popper Stopper مناسب شما خواهد بود.

پاپ

 

هدفون

شما برای انتخاب هدفون دو گزینه پیش روی خود دارید؛ هدفون پشت باز و هدفون پشت بسته. برای اولین ضبط خود، به دنبال یک هدفون پشت بسته باشید. هدفون های پشت بسته معمولا رایج تر هستند. سطح بیرونی هدفون‌های پشت باز دارای یا شیارهایی مشخصی است که صدا و هوا را عبور می دهد. به این ترتیب گوش شما به‌طور کامل درون هدفون ایزوله و محصور نخواهد شد. در نتیجه قسمتی از صوت  از هدفون خارج شده و یا به درون آن وارد خواهد شد.

 

اسپیکر مانیتورینگ

یادگیری نحوه ترکیب و میکس صدا بدون مجموعه ای از مانیتورهای استودیویی دشوار است. بلندگوهای معمولی hi-fi برای استودیوهای خانگی مناسب نیستند. توجه داشته باشید که مکان قرارگیری بلندگو به اندازه اجزای آن مهم هستند. ما Yamaha HS8، یک انتخاب ویژه و ارزان قیمت را به شما توصیه می کنیم.

 

آیا می توانم از هر لپ تاپ یا رایانه ای استفاده کنم؟

هر رایانه مدرن برای ضبط خانگی کافی است. اما اگر به دنبال ضبط و میکس و مستر حرفه ای هستید، رایانه ای با CPU قدرتمند و 8 گیگابایت رم برای شما مناسب تر است. همچنین باید سیستم عامل را در نظر بگیرید. رایانه های Mac هنگام کار با صدا بسیار بهتر عمل می کنند. همچنین استفاده از نرم افزار DAW نیز الزامی است. این همه چیزی است که شما برای ساخت یک استودیوی ضبط خانگی نیاز دارید!

لپ تاپ

 

ویژگی های محل استودیوی خانگی

  • اندازه اتاق: از اتاق های کوچک دوری کنید. آن ها اصلا برای ضبط صدا مناسب نیستند! هرچه اتاق بزرگتر باشد، بهتر است. این بدان معناست که فضای بیشتری برای ضبط وجود دارد.
  • ابعاد اتاق: از اتاق هایی با عرض و طول یکسان خودداری کنید. اتاق های مربع معمولا باعث ایجاد امواج استاده می شوند که برای ضبط موسیقی و صدا، فوق العاده مخرب است!
  • ارتفاع سقف: اگر سقف بسیار پایین باشد، بازتاب صدا اهمیت بیشتری پیدا می کند. این مورد تاثیر زیادی بر کیفیت صدا خواهد داشت.
  • سطح نویز: سعی کنید برای ضبط صدا یک محیط آرام و به دور از حاشیه را انتخاب کنید. صدای تهیه هوا یا عبور ماشین ها، اثر مخربی بر کیفیت ضبط شما خواهند داشت.

نمونه هایی از بهترین میکروفون های مقرون به صرفه برای استودیوی خانگی

بررسی ویژگی یک میکروفون ایده آل برای خوانندگی

لوازم مورد نیاز برای صدا برداری

معرفی بهترین سیستم صوتی خانگی

محل قرارگیری بلندگو در استودیو

بلندگوها را از دیوار دور کنید. خروچی بیس بسیاری از بلندگوها در قسمت پشتی قرار دارد. اگر آنها را درست روی به روی دیوار قرار دهید، به درستی کار نمی کنند. بلندگوها را طبق فاصله ذکر شده در دفترچه راهنما قرار دهید. سپس، اگر می توانید صدای بیس بلندگوهای خود را کاهش دهید. فاصله با دیوار جلو و دیوارهای جانبی باید نابرابر باشد. اگر فاصله بلندگو از دیوار پشتی و کناری یکسان است، آن را تغییر دهید. این مورد می تواند منجر به ایجاد امواج ایستاده شود. در نتیجه برخی از فرکانس های سطح پایین بسیار بلندتر از آنچه هستند ظاهر خواهند شد. بلندگوها را در امتداد طولانی ترین دیوار قرار دهید. البته در صورتی که اتاق بزرگی دارید، این کار را انجام دهید.

 

باند

0/5 (0 نظر)