چه روی استیج باشید چه در استودیو، چه خواننده یا صداگذار، مهم ترین سوالی که با ان مواجه می شوید این است که چگونه میزان نویز میکروفون را کاهش دهیم؟ همه اتاق ها یکسان نیستند و تمام میکروفون ها مشابه عمل نمی کنند. برای خلاص شدن از شر صدای پس زمینه میکروفون باید منابع نویز محیط را حذف کنید. تجهیزات پر سر و صدا را دورتر از میکروفون قرار دهید. پنجره ها و درها را ببندید تا صدای محیط کاهش یابد. اساساً هر صدای ضبط شده حاوی مقدار مشخصی نویز است. برای تولید بهترین صدا، این صداهای ناخواسته باید تا حد امکان حذف شوند. تا همین چند سال پیش، کاهش صدای محیط یک فرآیند بسیار دشوار و پرهزینه بود. نسل جدید کامپیوترهای پرسرعت مجهز به کارت صدای با کیفیت و نرم افزار حذف نویز میکروفون این کار را بسیار ساده تر کرده است.

البته حذف کامل این صدای مزاحم همیشه ممکن نیست! اما راهکارهایی برای کاهش نویز وجود دارد. در ابتدا باید این صداهای مزاحم را بشناسیم. با پارسیان تک همراه باشید.

میکروفون گیشه

آشنایی با انواع نویز

  • نویز پهن باند (یا پیوسته) نویزی است که در آن انرژی صوتی در طیف وسیعی از فرکانس‌ها توزیع شده و توسط میکروفون دریافت می‌شود. صداهایی مانند هیس و نویز استاتیک از این دسته هستند.
  • نویز باند باریک به منطقه محدودی از فرکانس ها مربوط می شود. این نوع نویز دارای سطح صوتی ثابتی است که معمولاً به دلیل اتصال به زمین نادرست و کابل‌های محافظ بی کیفیت ایجاد می‌شود. نویز باند باریک اساساً هر سیگنال ناخواسته ای است که در طول زمان ثابت می ماند.
  • Impulse Noise شامل صداهای تیز مانند کلیک و پاپ در میکروفون است و فرکانس بالا و مدت زمان کوتاهی دارد. در ادامه به بررسی راهکارهای کاهش میزان نویز میکروفون می پردازیم.

انواع نویز

حساسیت (Sensitivity) را بررسی کنید

هنگام انتخاب میکروفون حتما به حساسیت آن توجه داشته باشید. میزان ولتاژ خروجی میکروفن، زمانی که در برابر سطح فشار صوتی مشخصی قرار می‌گیرد، Sensitivity نام دارد. برای تعیین میزان حساسیت، میکروفون در برابر یک موج سینوسی با فرکانس یک کیلوهرتز و فشار یک پاسکال قرار می گیرد. میکروفون های داینامیک معمولاً حساسیت بسیار کمی دارند در حالی که میکروفون های خازنی از حساسیت بالاتری برخوردار هستند. حساسیت میکروفون به حالتی اطلاق می شود که در آن یک میکروفون صدای ملایم را به صدای بلند تبدیل می کند. اگر یک میکروفون بیش از حد حساس باشد، صداهای بسیار آرام مانند نفس را دریافت کرده و آن ها را تقویت می کند. حساسیت بالا یا پایین بر افزایش یا کاهش نویز تاثیر گذار است.

 

بادگیر، روش موثر برای کاهش نویز

فوم، خز های dead cat و بادگیر و یا ترکیب از ان ها، از بهترین روش ها برای کاهش نویز هستند. این تجهیزات باید بالا یا روی میکروفون قرار بگیرند. هر میکروفونی که به این شیلدها تجهیز شود، صدای واضح تری را ارائه می دهد.

 

پاپ فیلتر را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید از بی‌ثباتی ضبط خود جلوگیری کنید، باید از فیلترهای پاپ برای میکروفون‌ استفاده کنید. البته پاپ فیلترها برای استفاده در محیط باز مناسب نیستند و معمولا در استودیوها قرار دارند. این فیلتر بین بلندگو و خواننده قرار می گیرد. فیلترپاپ گرد است و باید روی پایه میکروفون نصب شود. برخی از میکروفون ها، مانند SM58، دارای یک فیلتر پاپ داخلی هستند که این مشکل نویز را تا حد قابل قبولی کاهش می دهد. هنگام تلفظ س و ف، دهان هوای شدیدی را با فرکانس بالا پخش می کند که به این اثر Sibilance می گویند. فیلتر پاپ نیز می تواند تا حدی به sibilance در آواز کمک کند.

بادگیر، روش موثر برای کاهش نویز

کنترل لرزش و حرکت

میکروفون های مدرن بسیار حساس هستند و مستعد دریافت نویز پس زمینه می باشند. اگر میخواهید بهترین صدا و عملکرد را داشته باشید، شوک مونت یک راه عالی برای محافظت از میکروفون در برابر ضربه و لرزش است. این پایه ها به طور موثری میزان لرزش و نویز را کاهش می دهند. در نتیجه میزان خطا نیز کم می شود. شوک مونت وزن زیادی ندارد و برای انواع میکروفون های داینامیک یا کندانسور در طرح های مختلف موجود است.

 

عملکرد اکولایزر در کاهش میزان نویز

اکولایزر (EQ) یک فیلتر نرم افزاری یا سخت افزاری است که فرکانس های خاصی را تنظیم می کند. هر صدا فرکانس خود را دارد و فرکانس های خاصی بلندتر از سایر امواج هستند. به همین دلیل، ما از یک اکولایزر برای برابر و همسان سازی آن ها استفاده می کنیم. این بدان معناست که برای رسیدن به بهترین کیفیت صدا، فرکانس‌های غالب را کاهش می‌دهیم یا برخی از آن ها را تقویت می کنیم. استفاده از اکولایزر به هیچ عنوان کار سختی نیست. هر فرد با تجربه ای در دنیای موسیقی به شما خواهد گفت که اولین چیزی که باید با EQ امتحان کنید کاهش سطح فرکانس است نه افزایش آن!

کنترل لرزش و حرکت

نویز گیت، وسیله تخصصی کاهش نویز

Noise Gate معمولاً برای کاهش نویز پس زمینه استفاده می شود. این دستگاه، تنها به فرکانس هایی اجازه عبور می دهند که از حد آستانه مشخص شده بالاتر باشند. به عبارت دیگر، زمانی استفاده می شود که سطح سیگنال صوتی بالاتر از سطح نویز باشد. با تنظیمات مناسب، به راحتی می تواند از شر نویزهای مزاحم راحت شوید. نرم افزار یا سخت افزار Noise Gate به وسیله پنج پارامتر میزان نویز را کاهش می دهد.

 

فیلتر پاپ یا بادگیر، کدام یک بهتر است؟

جواب این سوالی بستگی به نوع کاربری شما از میکروفون دارد. فیلترهای پاپ برای محیط های بسته مانند خانه و قطع صداهای تنفسی ناخواسته بهتر هستند. اما بادگیر ها بیشتر در محیط های باز مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از راهکارهای زیر، کاهش نویز میکروفون به راحتی میسر می شود.

میکروفون ایده آل برای خوانندگی

آیا می دانید چگونه میکروفون ارزان قیمت بخریم

میکروفن های ویژه ظبت پادکست

برسی ویژگی های میکروفون های داینامیک

آشنایی با بهترین مدل های پایه میکروفون

برسی میکروفون های وایرس و بی سیم

سئو سایت

0/5 (0 نظر)